پاکسازی مک گیرت در اوکلاهما ادامه دارد – WSJ


عکس:

جی پت کارتر/گتی ایماژ

حکم دیوان عالی سال گذشته در مورد قوانین قبیله ای در اوکلاهاما، عدالت را برای بسیاری از قربانیان جنایت احیا کرد. پس از قاضی نیل گورسوچ نادرست 2020 مک گیرت این تصمیم تقریباً نیمی از ایالت را به یک منطقه رزرو شده بومیان آمریکا تبدیل کرد، پلیس محلی صلاحیت رسیدگی به جنایات مربوط به قربانیان یا مجرمان بومی را از دست داد و دادگاه ها مجبور شدند محکومیت های قدیمی را باطل کنند.

ما در مورد پرونده ریچارد ری راث نوشتیم که به دلیل رانندگی در حالت مستی SUV خود و کشتن بیلی لرد، پسر 12 ساله چروکی، به 20 سال زندان محکوم شد. قوه قضاییه اوکلاهاما تنها به دلیل اصل و نسب قربانی او مجبور شد این محکومیت را کنار بگذارد. یکی از قاضی های ایالتی مخالف اظهار تاسف کرد که “راث احتمالاً بدون مجازات بیشتر و بدون داشتن یک بلیط ترافیک در پرونده خود برای رویدادهای این پرونده آزاد خواهد شد.” آزادی او متوقف شد و در انتظار درخواست تجدید نظر ایالت به دادگاه عالی ایالات متحده بود.

خوشبختانه، یک درخواست تجدیدنظر با موفقیت انجام شد. قضات با نتیجه 5-4 اینچ رای دادند اوکلاهما در مقابل کاسترو-هورتا این ایالت دارای “صلاحیت قضایی همزمان برای تعقیب جرایم ارتکابی غیر هندی ها علیه هندی ها در کشور هند” است. سه هفته پیش دادگاه کیفری اوکلاهاما جایگزین نظر قبلی خود مبنی بر لغو حکم آقای راث شد. اکنون دادگاه با تکیه بر آن تأیید می کند کاسترو-هورتا. عدالت برای خانواده این نوجوان 12 ساله حاکم شده است، اگرچه این یک اتفاق نزدیک بود، و بدون شک همین داستان در دادگاه های دیگر در سراسر شرق اوکلاهاما در حال پخش است.

اما مک گیرت آشفتگی تمام نشده است در همان روزی که محکومیت آقای راث تایید شد، دادگاه استیناف ایالات متحده برای حوزه دهم به پرونده ای رسیدگی کرد که آیا شهرداری ها صلاحیت خود را از دست داده اند یا خیر. جاستین هوپر، یک Choctaw، در سال 2018 یک بلیط ترافیک 150 دلاری پرداخت کرد. اکنون او خواهان “تسکین پس از محکومیت” و همچنین به رسمیت شناختن مصونیت در آینده است. همانطور که وکیل او در بحث شفاهی به قضات گفت: «آقای. هوپر از اینکه شهر تولسا به تلاش خود برای اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی علیه او ادامه دهد، ترس قابل قبولی دارد.

این اختلاف حقوقی شامل قانون کرتیس 1898 است، قانون فدرالی که بر اساس آن تالسا قبل از تبدیل شدن اوکلاهاما به یک ایالت، ادغام شد. یک بخش به چنین شهرهایی اجازه داد تا قوانین خود را علیه «همه ساکنان» و «بدون در نظر گرفتن نژاد» اجرا کنند. ادعای آقای هوپر این است که این قدرت قانون کرتیس زمانی که تولسا پس از ایالت در سال 1907 سازماندهی مجدد شد، از بین رفت. “حتی اگر هنوز قانون خوبی باشد، دیگر در مورد هیچ چیزی صدق نمی کند.”

نظر تولسا این است که صلاحیت آن بر «همه ساکنان»، از جمله آقای هوپر، تا به امروز ادامه دارد. وکیل آن استدلال کرد: “من فکر می کنم که ما هنوز یک شهر قانون کورتیس هستیم.” تولسا تحت قانون کورتیس ثبت شد. کشورداری خاموش نشد و سپس شهر تولسا را ​​بازسازی نکرد. این شهر همچنین به قانون اساسی اوکلاهاما اشاره می کند که می گوید: “هر شرکت شهرداری که اکنون در این ایالت وجود دارد باید به تمام حقوق و اختیارات فعلی خود ادامه دهد تا زمانی که قانون خلاف آن را مقرر کند.”

چه کار پاکسازی مک گیرت ایجاد شده. همانطور که جان رابرتز، رئیس دادگستری برای مخالفت خود نوشت، در سال‌های منتهی به ایالت شدن، کنگره به ملاحظات اوکلاهاما پایان داد و پس از آن ایالت «بیش از 100 سال صلاحیت قضایی بی‌چون و چرا را حفظ کرد». تولسا از چند هزار نفر به یک منطقه شهری بالغ بر یک میلیون نفر رسید. در سال 2020، آنها یک روز از خواب بیدار شدند و متوجه شدند که به گفته پنج قاضی، آنها تمام مدت در یک رزرواسیون زندگی می کردند.

دادگاه عالی قبلاً با یک مشکل حقوقی ناشی از آن دست و پنجه نرم کرده است و حوزه دهم در حال حل مشکل دیگری است. متأسفانه برای اوکلاهومان، احتمالاً موارد بیشتری در راه است.

حق نشر © 2022 Dow Jones & Company, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8