قطعات دوربین مداربسته

 

قطعات دوربین مداربسته

قطعات دوربین مداربسته

امروزه امنیت خانه، محل کار، مراکز عمومی، پارک‌ها و… به یکی از دغدغه‌های مهم مردم تبدیل شده است. ایجاد امنیت مستلزم استفاده از وسایل امنیتی مختلف است. دوربین مداربسته جزو این وسایل قرار می‌گیرد که نقش بسیار مهمی در فراهم کردن امنیت را بر عهده دارد. در ادامه همراه ما باشید تا با تاریخچه ساخت دوربین‌های مدار بسته و قطعات دوربین مداربسته آشنا بشوید.

تاریخچه دوربین مداربسته در جهان

تولید اولین دوربین مداربسته جهان در قرن بیستم اتفاق افتاد‌. در سال ۱۹۴۲ اولین دوربین مداربسته جهان توسط شرکت زیمنس برای بررسی پرتاب موشک‌های نازی در جنگ جهانی نصب شد. والتر بروخ آلمانی مسئولیت نظارت بر این دوربین مدار‌بسته را بر عهده گرفت. موشک ۷۲ نازی‌ها اولین جنگنده مجهز به سیستم تصویری نظارتی در جهان بود. پس از آنکه دوربین مداربسته امتحان خود را پس داد، آمریکا نیز در سال ۱۹۴۹ نصب دوربین‌های مداربسته را در دستور کار خود قرار داد. شرکت وریکون اولین شرکتی بود که تولید و عرضه دوربین‌های مداربسته را شروع کرد. در ابتدا مردم به سختی با این دوربین‌ها ارتباط می‌گرفتند اما به تدریج متوجه شدند که  وجود دوربین‌های مداربسته برای ایجاد امنیت ضروری است. پس از آن این دوربین‌ها روی موشک‌ها، ماهواره‌ها و…. نصب می‌شدند و اطلاعات لازم را به زمین می‌رسانند.

مسئولین نیویورک در سال  ۱۹۷۳ اولین دوربین‌های مداربسته را در سطح شهر نصب کردند و سپس این دوربین‌ها در سایر مکان‌ها مثل بانک‌ها، مدارس، پارک‌ها و… نصب شد. در ایران نیز در سال ۱۳۳۹ این دوربین‌ها، برای کنترل سرعت در خیابان‌ها نصب شد. در سال ۱۹۹۵ انقلابی عظیم در صنعت دوربین‌های مداربسته رخ داد. شرکت سوئدی اکسیس دوربین‌های مداربسته تحت شبکه را تولید و به بازار عرضه کرد. این دوربین‌ها بر اساس سیستم‌عامل لینوکس طراحی شدند و این امکان را فراهم می‌آورد که از هر نقطه جهان امکان ارتباط صوتی و تصویری را برای کابران ایجاد کند.

راهنمای خرید یک دوربین مداربسته

هنگام خرید دوربین‌های مداربسته ابتدا باید برندهای معتبر را شناسایی کنید تا بتوانید از بین آن‌ها بهترین برند را برگزینید. نظرات کاربران در خرید یک دوربین با کیفیت  به شما کمک می‌کند. توجه به اینکه دوربین را برای چه فضایی می‌خواهید بسیار مهم است.

قطعات دوربین مداربسته

قطعه‌های مختلفی به هم می‌پیوندند تا یک دوربین تولید شود و عملکرد خوبی از خود به جای بگذارد.

·        هارد درایو

·        برد دوربین مداربسته

·        آی آر کات

·        انواع لنز دوربین

·        هوزینگ دوربین

·        سیم و اتصالات

·        پیچ و اسپیسر

·        کیس یا بدنه دوربین مداربسته

·        سنسورهای حرکتی

·        میکروفن‌های صدا دوربین مداربسته

·        مالتی پلکسر تصویر

·        دستگاه اسپلیتر و تقویت‌کننده تصویر

·        تسترهای مانیتور و کابل دوربین مداربسته

·        محافظ‌های خارجی

·        مبدل‌های تصویر

·        انتقال سیگنال HDMI  روی کابل شبکه Cat6  

·        ویدئو بالن دوربین مداربسته

·        لوازم جانبی شبکه

هارد دیسک دوربین مداربسته

هارد دیسک دوربین مداربسته

هارد وسیله‌ای برای ذخیره اطلاعات دریافتی است. فرآیند کاری هارد به این صورت است که اطلاعات روی یک مجموعه سطوح الکترومغناطیسی ثبت می‌شوند و این مدارک را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

ذخیره‌سازی اطلاعات دریافت شده در هر دوربینی نیازمند یک هارد با کیفیت است. از آنجا که دوربین‌های مداربسته در ۲۴ ساعت شبانه روز، مدام در حال فعالیت هستند یک هارد معمولی پاسخگوی نیاز این حجم از اطلاعات نیست و باید دوربین‌ها مجهز به یک هارد ۱ تا ۲ ترابایتی باشند.

برد دوربین

یکی از اجزای مهم دوربین‌های مداربسته برد این دوربین‌ها است. اگر این قطعه کیفیت مناسبی نداشته باشد کیفیت تصاویر پایین می‌آید. وضوح تصویر پایین و تفاوت فاحش رنگ از جمله اتفاقاتی است که با خرید دوربین مداربسته با برد بی کیفیت پیش می‌آید. علاوه بر کیفیت پایین هزینه تعمیر در این دوربین‌ها بسیار بالاست.

آی آر کات

IR Cut یکی دیگر از قطعات دوربین مداربسته است که روی لنز قرار می‌گیرد. این فیلتر کیفیت تصاویر را بهبود می‌بخشد. آی آر کارت موج‌های نور اضافه را حذف می‌کند تا تصاویر بهتر به نمایش در بیایند و در شب نیز با  امکانات موجود به شفافیت تصاویر کمک می‌کند. دوربین‌های مداربسته دید در شب برای دریافت و ثبت تصاویر از مادون قرمز استفاده می‌کنند که تصاویر در شب با کیفیت بهتری ثبت شوند اما در روز که نور کافی وجود دارد دیگر نیازی به استفاده از نور مادون قرمز نیست چرا که باعث تغییر رنگ تصاویر می‌شود در نتیجه برای حل این مشکل از فیلتر IR Cut استفاده می‌شود.

لنزهای دوربین مدار بسته

لنز یکی از قطعات دوربین است که انواع مختلفی دارد ولی در حالت کلی دو نوع لنز ثابت و متغییر برای همه دوربین‌ها در نظر گرفته شده است که لنز‌های ثابت و متغییر نام دارند. لنز‌های ثابت به گونه‌ای تنظیم شده اند که همیشه زاویه دید، فاصله کانونی و بزرگنمایی به همان صورت باقی بمانند. اما لنزهای متغییر همانطور که نامشان هم پیداست به کاربر این اماکن را می‌دهد که تنظیمات آن را تغییر دهد.

هوزینگ دوربین

هوزینگکه  همان قاب محافظتی دوربین نام دارد از این وسیله در گذشته برای محافظت از دوربین‌ها برای مقابله با گرد و غبار و رطوبت استفاده می‌شد و در حال حاضر نسبت به گذشته استفاده کمتری از این قطعه ‌می‌شود زیرا دوربین‌های نسل جدید را مقاوم‌تر از گذشته می‌سازند. هوزینگ‌ها در دوربین‌های مداربسته داخلی برای هماهنگی با دکوراسیون نیز استفاده می‌شود.

پیچ و اسپیسر

پیچ‌ها و اسپیسرها یکی از قطعه‌های مورد استفاده دوربین هستند که وظیفه  مونتاژ قطعات دوربین  را بر عهده دارند. این پیچ‌ها به شکل‌های استوانه‌ای، کروی و ورقه‌ای ساخته شده‌اند که برای جداسازی دو قسمت، از این پیچ‌ها استفاده می‌شود. فاصله دو قطعه می‌تواند از میکرون تا چند سانتی‌متر متغییر باشد و بر اساس اینکه فاصله در کدام قسمت دوربین است  اندازه و نوع اسپیسر را مشخص می‌کنند.

 بدنه دوربین مداربسته

بدنه دوربین نقش بسیار مهمی در حفظ دوربین دارد. این بنده وظیفه دارد که قطعات داخلی دوربین را از انواع آسیب‌ها مانند گرد و غبار، آّب، رطوبت و گرما حفظ کند. بدنه دوربین‌های مداربسته به شکل‌های گوناگونی ساخته می‌شوند. ضد ضربه و ضد گلوله دو نوع از این بدنه‌ها هستند.

کابل دوربین مداربسته

کابل دوربین مداربسته

اغلب وسایل الکترونیکی برای  انتقال اطلاعات نیازمند به کابل هستند، دوربین‌های مدار بسته نیز از این قاعده مستثنی نیستند. کابل دوربین‌های مدار بسته کاملا به کابل تلویزیون‌ها شباهت دارد و تنها تفاوت آن‌ها در اندازه شیلد و قطر مرکزی‌شان است. کابل مورد استفاده در دوربین‌های مداربسته از نوع کابل‌های کواکسیال (Coaxial Cable) است. این کابل‌ها تصاویر  و اطلاعات دریافتی را به صورت آنالوگ به DVR انتقال می‌دهد.

از کابل‌های استفاده شده در دوربین‌های مداربسته میتوان به RG59، RG6 و RG11 اشاره کرد.

ü     کابل‌های: RG59 این کابل‌های برای محیط‌هایی با مساحت کم طراحی شده‌اند. از این کابل‌ها می‌توان تا مساحت ۳۰۰ متر برای نصب دوربین‌های مدار بسته استفاده کرد.

ü     کابل‌های : RG6 این کابل‌ها، نسبت به کابل‌های RG59 برای مسافت‌های بیشتر ساخته شده‌اند و تصاویر را تا مسافت ۵۰۰ متر، بدون هیچ‌گونه نویز و قطعی ثبت می‌کند.

ü     کابل‌های :RG11 این کابال‌ها جزو کابل‌های قوی به شمار می‌رود و مسافتی بین ۸۰۰ الی ۹۰۰ متر را بدون کاهش کیفیت ثبت می‌کند.

منبع تغذیه دوربین مداربسته

همان‌طور که قبلا بیان کردیم، دوربین‌های مداربسته بدون وقفه در حال فعالیت هستند بنابراین برای اینکه انرژی لازم را داشته باشند نیازمند منبع تغذیه‌ای مناسب هستند که علاوه بر ایجاد انرژی لازم به دوربین صدمه‌ای نزند. منبع تغذیه دوربین‌های مداربسته میزان ولتاژ مورد نیاز ۱۲ ولت، DC   است. این در حالی است که میزان ولتاژ برق شهری ۲۲۰ ولت AC تعیین شده است.

اسپلیتر و دستگاه‌های تقویت کننده دوربین مداربسته

اسپلیتر‌ها را می‌توان یکی از قطعات مهم و جذاب دوربین‌های مداربسته دانست. این قطعات به کاربر این امکان را می‌دهد که کابل دوربین‌ها را به فواصل مختلفی اتصال دهد و تصاویر دریافتی را با چندین دستگاه به اشتراک بگذارد.

مالتی پلکسر تصویر

ماکس تصویر یا مالتی پلکسر تصویر این قابلیت را دارد که تصاویر چند دوربین مدار بسته یا همه تجهیزات آنالوگ را با هم روی یک نمایشگر به نمایش در بیاورد. این ویژگی به کاربر این امکان را می‌دهد که اطلاعات همه دوربین‌ها روی یک دستگاه که تنها یک ورودی دارد مثل VCR ضبط کرد. این قابلیت برای همه دوربین‌های مداربسته کاربرد دارد و زمانی که در محیط مورد نظرتان چند دوربین تعبیه کردید به راحتی می‌توانید همه تصاویر را برانداز و بررسی کنید.

میکروفن‌های دوربین مداربسته

به طور کلی دو مدل میکروفن برای دوربین‌های مداربسته تولید شده است. میکروفن‌های امنیتی همساز و میکروفن امنیتی منفرد. در میکروفن امنیتی همساز، دوربین و میکروفن از یک جریان برق مستقیم به طور مشترک استفاده می‌کنند. به همین دلیل کابل صدا، تصویر و برق  باید با میکروفن سازگاری داشته باشند و میکروفن باید در فاصله 60 سانتی‌متری از دوربین نصب شود.  در میکروفن‌های امنیتی منفرد، خود میکروفن منبع تامین برق دارد به همین دلیل نیازی نیست که دوربین و میکروفن در مجاورت هم قرار بگیرند.

دستگاه‌های DVR و NVR

Digital Video Recorder یا به اختصار DVR دستگاه دیجتالی ضبط تصاویر و Network Video Recorder که به اختصار NVR خوانده می‌شود دستگاه ضبط تصویر تحت شبکه است. هر دوی این دستگاه‌ها یک وظیفه برعهده دارند ولی عملکرد متفاوتی دارند که با توجه به نوع عملکرد دوربین‌های مورد استفاده این دستگاه‌ها متفاوت انتخاب می‌شوند.

Ø  CCD در دوربین مداربسته

در ساخت دوربین‌های مداربسته از یکسری سنسور‌ها استفاده می‌کنند. CCD از تعداد بسیار زیادی سلول‌های نوری به نام فوتوسایت ساخته شده است که وظیفه  این سلول‌ها  دریافت نور و تبدیل این نور به سیگنال‌های الکتریکی و سپس تصاویر است. وضوح تصویر  در دوربین‌ها  به همین سنسور‌ها بستگی دارد CCDها وضوح تصویر متفاوتی دارند که بر اساس نوع دوربین روی آن نصب می‌شوند.

Ø  Iris دوربین مدار بسته

Iris یکی از قطعات داخلی دوربین مداربسته است؛ به این دلیل این نام را برای این قسمت انتخاب کرده‌اند که عملکرد این قطعه مانند عنبیه چشم است. اگر در این قسمت از دوربین اختلالی به وجود آید کیفیت تصویر پایین می‌اید. وظیفه Iris تنظیم نور دریافتی است. زمانیکه نور در محیط زیاد یا کم شود این قسمت با فعالیت خود نور را تنظیم می‌کند. انواع Iris عبارت‌ند از : آیریس ثابت   (Fixed Iris)، آیریس دستی ( Manual Iris) ، آیریس اتوماتیک (Auto Iris) و P- Iris

ü   آیریس ثابت   (Fixed Iris)،

این Iris ثابت است و قابلیت تنظیم ندارد. در این تو آیریس کنترلی روی میزان نور وجود ندارد. این نوع Iris مناسب استفاده در مکان‌هایی است که نور ثباتی دارند.