دموکرات ها برای سرپیچی از دستورات دادگاه

سناتور اورگان، ران وایدن


عکس:

مریم زهیب/ آسوشیتدپرس

یکی از نشانه‌های ناامیدکننده دوران سیاسی این است که حزب‌های چپ و راست مایلند هنجارها و نهادهای سیاسی را برای رسیدن به خواسته‌هایشان به زباله‌اندازی کنند. آخرین نمونه مربوط به دموکرات‌ها است که از دولت بایدن می‌خواهند دستور دادگاه فدرال هفته گذشته در مورد داروی سقط جنین میفپریستون را نادیده بگیرد.

در سرمقاله ای نزدیک، تردیدهای خود را در مورد حکم قاضی متیو کاکسماریک توضیح می دهیم. دستور ملی او نیز قبل از اینکه به شایستگی آن توجه شود بیش از حد است. اما قاضی اجرای حکم خود را یک هفته به تعویق انداخت تا به دولت بایدن فرصت تجدیدنظر بدهد. دادگاه تجدیدنظر ناحیه پنجم به دستور ملی و ماهیت قانونی پرونده رسیدگی خواهد کرد.

اما این روند قانونی منظم برای بسیاری از دموکرات‌ها کافی نیست، زیرا از یک آژانس فدرال می‌خواهند حکم دادگاه قانونی را که دوست ندارند نادیده بگیرد.

سناتور رون وایدن روز جمعه گفت: «من معتقدم که سازمان غذا و دارو این اختیار را دارد که این حکم را نادیده بگیرد، به همین دلیل است که من دوباره از رئیس جمهور بایدن و FDA می خواهم که این کار را انجام دهند. سازمان غذا و دارو، پزشکان و داروخانه‌ها می‌توانند و باید کارهای خود را انجام دهند، مثل اینکه هیچ چیز تغییر نکرده است و مایفپریستون را در دسترس زنان در سراسر آمریکا قرار دهند. اگر این کار را نکنند، عواقب ممنوعیت رایج ترین روش سقط جنین در هر ایالت ویرانگر خواهد بود.»

آقای وایدن در سال‌های اخیر همیشه به سمت چپ حرکت کرده است، اما به عنوان رئیس کمیته مالی سنا قدرت واقعی دارد. الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده نیویورک نیز گفت FDA باید دادگاه را نادیده بگیرد.

این برای حاکمیت قانون خطرناک است، و دموکرات ها نباید فکر کنند که تنها سیاستمدارانی هستند که دکترین لغو وایدن را انتخاب می کنند. دموکرات های جنوبی خواستار «مقاومت گسترده» در برابر دستورات قانونی در دهه 1950 پس از حکم دادگاه عالی برای رفع تبعیض نژادی در مدارس شدند. براون در مقابل هیئت آموزش و پرورش. آیا اکنون مدل Wyden-AOC است؟

حتی اگر حکم قاضی Kacsmaryk در دادگاه تجدید نظر تایید شود، این پایان کار نخواهد بود. حکم او رویه ای است و FDA می تواند با رعایت دقیق قانون رویه اداری، دارو را مجدداً تأیید کند.

پاسخ مناسب دیگر سیاسی است. آقای وایدن یکی از بسیاری از دموکرات‌هایی است که پایان سقط جنین قانونی را پس از دادگاه عالی پیش‌بینی کرد. دابز تصمیم سال گذشته ولی دابز ثابت کرده است که برای دموکرات‌ها یک سود بادآورده در انتخابات است، زیرا آنها علیه ممنوعیت مبارزه می‌کنند در حالی که جمهوری‌خواهان دودستگی دارند و مطمئن نیستند که چگونه پاسخ دهند. حکم قاضی Kacsmaryk یک هدیه سیاسی به چپ است که می تواند در نهایت به رژیم سقط جنین آزادتر در بسیاری از ایالت ها کمک کند، اگر نه در سراسر کشور.

ما قبلاً در مورد این دکترین لغو وایدن هشدار داده بودیم و این مایه دلگرمی است که دولت بایدن تاکنون مقاومت کرده است. اما این خطر وجود دارد که اگر احکام قانونی مطابق با خواسته‌های خود پیش نرود، دولت تحت فشار تدریجی فرو رود. اگر این کار را انجام دهد، ایالات متحده یک گام بزرگ دیگر به سمت سیاست های غیرقانونی برخواهد داشت.

حق نشر © 2022 Dow Jones & Company, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8

در 10 آوریل 2023، نسخه چاپی ظاهر شد.