دادگاه مسکو به درخواست تجدید نظر در مورد بازداشت خبرنگار زندانی WSJ ایوان گرشکویچ رسیدگی خواهد کرد

دادگاه مسکو قرار است روز سه شنبه به درخواست تجدیدنظر درباره بازداشت ایوان گرشکویچ، خبرنگار زندانی وال استریت ژورنال که ماه گذشته در روسیه دستگیر شد، رسیدگی کند.

وکلای آقای گرشکویچ، تاتیانا نوژکینا و ماریا کورچاگینا از شرکت حقوقی ZKS، حدود سه هفته پس از دستگیری روزنامه‌نگار به اتهام جاسوسی، بازداشت او را به چالش می‌کشند، ادعایی که روزنامه و دولت ایالات متحده به شدت آن را رد می‌کنند.

دادگاه شهر مسکو می تواند ادامه بازداشت پیش از محاکمه آقای گرشکویچ را در زندان لفورتوو مسکو تایید کند، دستور انتقال او به زندان دیگر، اجازه حبس خانگی یا اعطای وثیقه به او بدهد. آقای گرشکویچ تا 29 مه در بازداشت موقت به سر می برد، اگرچه مقامات روسیه می توانند این مدت را تمدید کنند.

نمی‌توان مشخص کرد که آیا آقای گرشکویچ شخصاً در جلسه دادگاه حاضر می‌شود یا از طریق ویدئو از بازداشتگاه و آیا خبرنگاران یا نمایندگان سفارت آمریکا در مسکو اجازه ورود به دادگاه را خواهند داشت.

طبق قوانین روسیه، تصمیم نهایی دادگاه در مورد درخواست تجدید نظر باید در انظار عمومی اعلام شود.

این جلسه پس از تصمیم هفته گذشته وزارت امور خارجه ایالات متحده برای معرفی آقای گرشکویچ به عنوان بازداشتی غیرقانونی صورت می گیرد، وضعیتی که رسماً دولت را متعهد به آزادی وی می کند.

روز دوشنبه، لین تریسی، سفیر ایالات متحده در روسیه، از آقای گرشکویچ در لفورتوو بازدید کرد که اولین دسترسی به مقامات آمریکایی از زمان بازداشت وی در 29 مارس بود.

خانم تریسی گفت: “او در سلامتی خوب است و همچنان قوی است.” ما درخواست خود را برای آزادی فوری او تکرار می کنیم.

آقای گرشکویچ در زمان بازداشت در حالی که در شهر اورال یکاترینبورگ، در حدود 800 مایلی شرق مسکو، گزارش می‌داد، از سوی وزارت خارجه روسیه برای کار به عنوان روزنامه‌نگار در روسیه مورد تایید قرار گرفت. در 7 آوریل، او به طور رسمی به جاسوسی متهم شد.

سرویس امنیت فدرال روسیه، جانشین KGB، گفت که این روزنامه نگار “به دستور طرف آمریکایی، اطلاعاتی را جمع آوری کرد که یک راز دولتی در مورد فعالیت های یکی از شرکت های مجتمع نظامی-صنعتی روسیه بود.”

ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال، در 29 مارس در حالی که در حال سفر گزارشگری بود در روسیه بازداشت شد و متهم به جاسوسی شد. در اینجا خلاصه ای از وقایع مربوط به دستگیری او و آنچه در ادامه خواهد آمد را مشاهده می کنید. تصویر: تاد جانسون

محکومیت در این پرونده تا 20 سال حبس دارد. تقریباً تمام محاکمات جاسوسی در روسیه به یک حکم مجرمانه ختم می شود.

دستگیری آقای گرشکویچ محکومیت بین المللی را برانگیخته است. پرزیدنت بایدن این بازداشت را «کاملاً غیرقانونی» خوانده است. مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق از دولت بایدن خواسته است که دیپلمات های روس را اخراج کند.

الا میلمن و میخائیل گرشکویچ که دهه‌ها پیش از اتحاد جماهیر شوروی به ایالات متحده مهاجرت کردند، در مصاحبه‌ای ویدیویی با ژورنال منتشر شده در روز جمعه، والدین آقای گرشکویچ ابراز خوش‌بینی کردند که پسرشان در نهایت آزاد خواهد شد.

این یکی از ویژگی های آمریکایی است که ما آن را جذب کردیم، می دانید، خوش بین باشید، به آن ایمان داشته باشید [a] پایان خوش،” خانم میلمن در این ویدئو گفت.

روز جمعه نامه ای به خانواده دریافت کرد که پسرش از زندان به زبان روسی نوشته بود.

آقای گرشکویچ در نامه دو صفحه ای نوشت: “می خواهم بگویم که امیدم را از دست نمی دهم.”

به Ann M. Simmons در [email protected] بنویسید

حق نشر © 2022 Dow Jones & Company, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8