دادستان کل می گوید که ایالات متحده هر کاری که بتواند برای بازگرداندن خبرنگار WSJ به خانه، ایوان گرشکویچ انجام خواهد داد.

مریک گارلند، دادستان کل، روز جمعه گفت که ایالات متحده “هر کاری در توانش باشد” برای آزادی ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال که ماه گذشته توسط ماموران امنیتی روسیه بازداشت شد، انجام خواهد داد.

این نوع پرونده فقط نشان می دهد که آزادی مطبوعات در همه کشورهای جهان، در کشور ما چقدر مهم است، اما حتی بیشتر از آن در کشورهایی که کار را برای مطبوعات آزاد و گزارش آن چه که وجود دارد دشوار و خطرناک می کنند. آقای گارلند در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که واقعاً در آن کشور اتفاق می افتد.

آقای گارلند گفت: “ایالات متحده تمام تلاش خود را برای بازگرداندن خبرنگار انجام خواهد داد.”

وزارت امور خارجه روز دوشنبه آقای گرشکویچ 31 ساله را به عنوان “به اشتباه بازداشت شده” معرفی کرد و تلاش های گسترده دولت ایالات متحده را برای تحت فشار قرار دادن روسیه برای آزادی او آغاز کرد.

سرویس امنیت فدرال روسیه یا FSB، آقای گرشکویچ را در 29 مارس در حالی که در یک سفر گزارش در شهر یکاترینبورگ بود، بازداشت کرد. او به اتهام جاسوسی در بازداشت است که ژورنال و دولت ایالات متحده به شدت آن را رد می کنند. آقای گرشکویچ در زمان بازداشت از سوی وزارت خارجه روسیه برای کار به عنوان روزنامه نگار مورد تایید قرار گرفت.

دولت های غربی، سازمان های خبری جهانی، حامیان آزادی مطبوعات و گروه های حقوق بشر در سراسر جهان طی دو هفته گذشته به ژورنال و دولت ایالات متحده پیوسته و خواستار آزادی فوری آقای گرشکویچ شده اند.

وکلایی که توسط داو جونز و شرکت، شرکت مادر ژورنال نگهداری می شوند، از آقای گرشکویچ دیدن کرده اند. وی هنوز از سوی مقامات سفارت آمریکا ملاقاتی نداشته است.

راجر کارستنز، فرستاده ویژه ریاست جمهوری در امور گروگان ها، این هفته از رهبران روسیه خواست تا به مقامات سفارت ایالات متحده اجازه دهند تا با آقای گرشکویچ ملاقات کنند. آقای کارستنز، مذاکره‌کننده ارشد ایالات متحده درباره گروگان‌ها، همچنین گفت که ایالات متحده برای آزادی آقای گرشکویچ و پل ویلان آمریکایی تلاش خواهد کرد.

آقای ویلان یک مدیر اجرایی امنیتی شرکتی از میشیگان است که ایالات متحده نیز اعلام کرده است که به اشتباه توسط دولت روسیه بازداشت شده است. او از اواخر سال 2018 در روسیه به اتهام جاسوسی نگهداری می شود که او، خانواده اش و ایالات متحده آن را رد کرده اند و آن را ساختگی می دانند. او در سال 2020 به 16 سال زندان محکوم شد یک مستعمره کیفری

آزادی آقای گرشکویچ ممکن است در نهایت به نوعی از مبادله زندانیان بستگی داشته باشد. از نظر تاریخی، وزارت دادگستری با چنین مبادلاتی مخالفت کرده است و استدلال می‌کند که این مبادلات معمولاً به معاملات بی‌سویه تبدیل می‌شوند که در آن افرادی که از طریق یک فرآیند قانونی مستقل ایالات متحده محکوم و محکوم می‌شوند، اغلب با آمریکایی‌هایی که در خارج از کشور نگهداری می‌شوند و مقامات آمریکایی آنها را به‌طور اشتباه بازداشت می‌کنند، مبادله می‌شوند. مقامات مجری قانون همچنین استدلال کرده‌اند که چنین معاملاتی می‌تواند دولت‌های مستبد را تشویق کند تا آمریکایی‌های بیشتری را برای اهرم‌های آتی جذب کنند.

آقای گرشکویچ در زندان لفورتوو نگهداری می شود، زندانی در حومه مسکو که زندانیان سابق به ژورنال گفته اند طوری طراحی شده است که منزوی شود.

عکس: برایان تروی برای وال استریت ژورنال

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه به خبرگزاری دولتی تاس گفت هرگونه بررسی مبادله احتمالی زندانیان پس از صدور حکم دادگاه در مورد اتهام جاسوسی علیه آقای گرشکویچ صورت خواهد گرفت.

ایالات متحده گفته است که آقای گرشکویچ جاسوس نیست. روسیه گفته است که طبق قوانین خود عمل می کند.

محاکمه‌های جاسوسی معمولاً به صورت مخفیانه انجام می‌شود و شواهد کمی در مورد پرونده متهم به اشتراک گذاشته می‌شود. این محکومیت تا 20 سال حبس دارد. به ندرت پیش می آید که دادگاه یک متهم را تبرئه کند.

آقای گرشکویچ پسر یهودیان تبعیدی متولد شوروی است که خانواده خود را در نیوجرسی بزرگ کردند. او قبل از پیوستن به مجله در ژانویه 2022، یک ماه قبل از حمله روسیه به اوکراین، در مسکو تایمز و خبرگزاری فرانسه کار می کرد. او اولین روزنامه نگار آمریکایی است که پس از جنگ سرد در روسیه به اتهام جاسوسی بازداشت می شود.

الا میلمن، مادر آقای گرشکویچ، در مصاحبه ای اختصاصی با ژورنال گفت: “می دانم که او احساس می کرد وظیفه اش گزارش است.”

این یکی از ویژگی های آمریکایی است که ما آن را جذب کردیم: خوش بین باشید، به پایان خوش ایمان داشته باشید. خانم میلمن گفت. “اما من احمق نیستم. من درک می کنم که چه چیزی در آن دخیل است. اما این چیزی است که من تصمیم می‌گیرم به آن اعتقاد داشته باشم.»

به جنیفر کالفاس در [email protected] بنویسید

حق نشر © 2022 Dow Jones & Company, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8