تلاش های هسته ای ایران با وجود عقب ماندگی ، تهدیدهای فزاینده ای برای دشمنان محسوب می شود

کشتار روز جمعه یکی از مهمترین دانشمندان هسته ای ایران موجبات عقب ماندگی برنامه هسته ای این کشور را به وجود آورد که پس از توافق هسته ای سال 2015 که به واسطه رئیس جمهور اوباما انجام نشده بود ، مقابله مجدد کرد.

مقامات فعلی و پیشین گفتند ، با این وجود ، ایالات متحده و متحدانش هنوز هم در تلاش برای محدود كردن اهداف هسته ای تهران با موانع بزرگی روبرو هستند.

این چالش به ویژه برای رئیس جمهور منتخب بایدن ، که قصد دارد با امید به مذاکره برای بازگرداندن و ایجاد توافق در سال 2015 ، ایران را به طور دیپلماتیک درگیر کند ، جدی خواهد بود.

آقای بایدن در معاملات خود با تهران از اهرم اقتصادی قابل توجهی برخوردار خواهد شد: تحریم های گسترده ای که دولت ترامپ پس از خروج از توافق در سال 2018 علیه ایران اعمال کرده است ، ذخایر ارزی ایران را تخلیه کرده و اقتصاد آن را ضایع کرده است.

اما تیراندازی مرگبار محسن فخری زاده ، که به عنوان پدر برنامه تسلیحاتی ایران در دهه 1990 و 2000 دیده می شود ، و حمله آمریکایی ها در ژانویه در بغداد که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی مقام ارشد نظامی ایران شد ، نیز انتظار می رود که کار آقای بایدن پیچیده باشد.