ایالات متحده و سایر اهدا کنندگان خارجی وعده کمک های میلیاردی به افغانستان می دهند

لندن – ایالات متحده ، اتحادیه اروپا و سایر اهداكنندگان بین المللی وعده داده اند كه میلیاردها دلار كمك به افغانستان جنگ زده می كنند ، اما گفتند كه پرداخت این مبلغ به پیشرفت مذاكرات بین كابل و طالبان بستگی دارد تا تقریباً دو دهه جنگ پایان یابد.

بیش از 100 کشور و سازمان در یک کنفرانس چهار ساله کمک در ژنو ، که امسال به دلیل بیماری همه گیر ویروس کرونا ، به میزبانی سازمان ملل ، فنلاند و افغانستان برگزار شد ، حدود 3 میلیارد دلار در کل پشتیبانی توسعه از افغانستان برای سال 2021 تعهد کردند. انتظار می رود تعهدات سالانه در آن سطح ادامه یابد.

دیوید هیل ، معاون وزیر امور خارجه در کنفرانس گفت ، ایالات متحده برای سال آینده 600 میلیون دلار تعهد کرد که نیمی از آن به پیشرفت در روند صلح بستگی دارد که در سال 2021 بررسی خواهد شد. دولت ورودی بایدن باید تعهدات خود را ارزیابی کند.

تعهد کل حدود 12 میلیارد دلار برای دوره چهار ساله بعدی کمتر از 15.2 میلیارد دلار وعده داده شده در سال 2016 بود. انتظار می رفت کاهش بودجه قبل از کنفرانس به دلیل فشار مالی وارد کنندگان از بیماری همه گیر ویروس کرونا و عدم اطمینان از ادامه صلح مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان در حالی که ایالات متحده نیروهای خود را به آنجا منتقل می کند.

رئیس جمهور ترامپ هفته گذشته به پنتاگون دستور داد تا قبل از روز تحلیف در ژانویه ، سرعت جذب نیروهای آمریکایی را به 2500 نفر از 4500 نفر فعلی برساند. این عقب نشینی بخشی از معامله ای است که در ماه فوریه بین دولت ترامپ و طالبان منعقد شده است ، که شورشیان را متعهد به مذاکره با دولت کابل برای یک آتش بس طولانی مدت می کند ، و برای جلوگیری از فعالیت سازمان های تروریستی بین المللی مانند القاعده در افغانستان خاک