ایالات متحده برای ارزیابی خسارت ناشی از نشت پرونده های ادعایی در مورد جنگ در اوکراین تلاش می کند

ایالات متحده روز شنبه فشار آورد تا آسیب‌های یک نفوذ اطلاعاتی گسترده را ارزیابی کند، زیرا پنتاگون و وزارت دادگستری به دنبال پاسخی برای چگونگی پخش آنلاین ده‌ها تصویری هستند که ادعا می‌کنند اسناد بسیار محرمانه در مورد جنگ در اوکراین و سایر موضوعات بین‌المللی را نشان می‌دهند.

مقامات دفاعی گفتند که تعیین منبع نشت و پیامدهای آن توجه رهبری پنتاگون را به خود جلب کرده است، زیرا تحقیقات گسترده ای از دولت داخلی در تعطیلات آخر هفته ایالات متحده جمع شده است.

مقامات آمریکایی گفتند، در حالی که برخی از اسناد تقریباً دو ماه از عمر آنها می گذرد، افشای آنها می تواند بر روند جنگ در اوکراین تأثیر بگذارد، زیرا هدف از آنها مشخص کردن آسیب پذیری های احتمالی میدان نبرد و ترکیب بخشی از نیروهای اوکراین است. به نظر می رسد این اسناد همچنین شامل اطلاعاتی در مورد مسائل داخلی در کشورهای مختلف از جمله متحدان اسرائیل، کره جنوبی و بریتانیا است. مقامات گفتند که افشای اطلاعات احتمالاً بر امنیت ملی ایالات متحده در سراسر جهان تأثیر می گذارد.

وال استریت ژورنال نتوانست به طور مستقل اسناد را تأیید کند، اما آنها حاوی جزئیات کافی برای اعتبار بخشیدن به آنها هستند. مقامات دفاعی گفته اند که معتقدند برخی از اسناد ممکن است معتبر باشند، اگرچه برخی نیز به نظر می رسد تغییر کرده باشند.

روی هم رفته، این روگرفت اسناد، که در ابتدا در یک انجمن کوچک در پلت فرم پیام رسانی Discord ساخته شد، در حال شکل گیری است که یکی از مخرب ترین نقض های اطلاعاتی در دهه های اخیر است. افشای غیرمجاز اطلاعات بسیار حساس، نه تنها مقامات ارشد امنیتی ایالات متحده، بلکه متحدانی را که ایالات متحده با آنها اطلاعات سری مشترک دارد، نگران کرده است.

برخی از شرکای امنیتی ایالات متحده در حال کم اهمیت جلوه دادن تأثیر نقض بر عملیات های تحت پوشش اسناد هستند.

آندری چرنیاک، سخنگوی اطلاعات نظامی اوکراین، اسناد فاش شده را «عملیات سرویس‌های ویژه روسیه» توصیف کرد.

وی گفت: «این به هیچ وجه بر ادامه همکاری ما با متحدان تأثیر نمی گذارد. وی در پاسخ به سوالی درباره حمله متقابل اوکراین علیه نیروهای روسی که در هفته های آینده پیش بینی می شود، گفت که عملیات نظامی طبق برنامه های تعیین شده توسط فرماندهی نظامی انجام خواهد شد.

حمله اوکراین به مواضع روسیه.


عکس:

اوگنی مالولتکا / آسوشیتدپرس

با این حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه، پس از انتشار اولین گزارش‌ها در مورد نقض، گفت که کیف تصمیم گرفته است تدابیر جدیدی را برای جلوگیری از افشای غیرمجاز برنامه‌های نظامی خود قبل از حمله متقابل اتخاذ کند.

برخی از کارشناسانی که این اسناد را مطالعه کرده‌اند، تردید دارند که این نقض بخشی از یک کمپین اطلاعات نادرست روسیه باشد.

آریک تولر، رئیس تحقیقات و آموزش در کنسرسیوم تحقیقاتی Bellingcat، که چندین تحقیق برجسته در مورد عملیات اطلاعاتی روسیه انجام داده است، روز شنبه گفت که منبع اصلی پست را در گروه کوچکی از کاربران به نام Thug Shaker Central در ردیابی کرده است. اختلاف نظر صدها پرونده در ژانویه، فوریه و مارس در آنجا پست شد. بعداً برخی از این اسناد توسط کاربران به گروه بزرگتری ارسال شد و طرفداران بازی Minecraft را متحد کرد. گروه اصلی از آن زمان پاک شده است، همانطور که گنجینه اسناد بسیار بزرگتر بود.

الیوت هیگینز، بنیانگذار Bellingcat، گفت: “من واقعاً شک دارم که این یک عملیات روسی باشد، بنابراین شانس زیادی وجود دارد که تنها چند غریبه اینترنتی صدها سند را ببینند.” “این واقعاً فقط چیزی است که اگر به صورت پایانی آنلاین بودید، آن را پیدا می کردید.”

دفتر تحقیقات فدرال و وزارت دادگستری روز جمعه به درخواست وزارت دفاع تحقیقاتی را در مورد این نشت آغاز کردند. بازرسان در حال تلاش برای شناسایی سریع منبع نقض هستند.

مقامات وزارت دادگستری گفتند که با شروع تحقیقات آنها با مقامات وزارت دفاع در تماس بوده اند. مقامات فعلی و سابق گفتند که چنین تحقیقاتی معمولاً با تعیین اینکه چه کسی به اسناد دسترسی داشته است آغاز می شود، که در این مورد می تواند دشوار باشد، زیرا به طور بالقوه صدها کارمند دولتی دارای مجوزهای امنیتی هستند که به آنها امکان مشاهده اسناد را می دهد.

سخنگوی وزارت دادگستری روز شنبه از اظهار نظر درباره این تحقیقات خودداری کرد.

مقامات آمریکایی روز شنبه گفتند که ایالات متحده در حال بررسی طیف وسیعی از احتمالات در مورد چگونگی رخنه رخنه است، از جمله اینکه فردی با مجوزهای امنیتی فوق سری اطلاعات را درز کرده یا سیستم های اطلاعاتی ایالات متحده هک شده است.

یکی از دستیاران کنگره گفت که رهبری کنگره ایالات متحده در مورد افشاگری اطلاعاتی دریافت نکرده است، اما درخواست کرده است. دستیار گفت: “ما دامنه این را نمی دانیم، بنابراین ارزیابی آن دشوار است.”

یک سرباز اوکراینی در داخل یک هلیکوپتر در شرق اوکراین.


عکس:

اولگ پتراسیوک / شاتراستوک

مقامات آمریکایی گفتند که کاخ سفید نگران آسیب های ناشی از افشای اطلاعات بود. یکی از مقامات گفت که برخی از اسناد به نظر دستکاری شده اند، اما دولت بایدن هنوز در حال جمع آوری اطلاعات در مورد این موضوع است.

این تصاویر با “فوق سری” و طبقه بندی های دیگر مشخص شده بودند که نشان می دهد اطلاعات بسیار حساس تولید شده توسط ایالات متحده را نشان می دهد.

این اسناد که به نظر می رسد از داخل ارتش و سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده سرچشمه می گیرند، شامل جزئیاتی در مورد وضعیت نیروهای اوکراینی، پدافند هوایی و تجهیزات نظامی، اطلاعات طبقه بندی شده در مورد تسلیحات و حمایت هایی است که ایالات متحده به کیف در مبارزه با روسیه ارائه کرده است، و اطلاعات در مورد مسائل داخلی در چندین کشور

آژانس اطلاعات مرکزی در مورد رهبران اسرائیل گزارش می دهد که علاوه بر اسناد مربوط به جنگ در اوکراین، پرونده های فاش شده شامل کپی های ادعایی گزارش اطلاعاتی روزانه ارائه شده به لوید آستین وزیر دفاع و ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش است. سرویس جاسوسی موساد و اطلاعات در مورد بحث در داخل دولت کره جنوبی در مورد فروش مهمات توپخانه به کیف.

از آنجایی که به نظر می رسد اسناد تصاویر اسلایدهای ارائه چاپ شده هستند، تحقیقات احتمالاً بر روی روش احتمالی انتقال آنها از یک سیستم طبقه بندی شده متمرکز خواهد شد. اسناد طبقه بندی شده فقط در سیستم های تایید شده قابل ردیابی هستند.

در سال 2017، دولت به سرعت Reality Winner را که در آن زمان یک پیمانکار برای آژانس امنیت ملی بود، شناسایی کرد که مطالب فوق محرمانه را چاپ می کرد و آن را برای یک سازمان خبری ارسال می کرد. دولت توانست ردیابی کند که تنها شش نفر این سند را از زمان انتشار آن در یک شبکه کامپیوتری طبقه بندی شده چاپ کرده اند، و سپس به سرعت آن را به خانم وینر محدود کرد، که بعداً به افشای اطلاعات اعتراف کرد.

در افشای دیگری به رسانه ها، تری آلبری، یک مامور ویژه FBI، با برش و چسباندن اطلاعات از اسناد طبقه بندی شده مختلف در اسناد جدید و سپس چاپ آن، تلاش کرد تا از شناسایی جلوگیری کند. به گفته دولت، او همچنین از روی صفحه رایانه خود از اسناد طبقه بندی شده عکس می گرفت تا از چاپ آنها جلوگیری کند. او در سال 2018 به دلیل نگهداری و انتقال غیرمجاز اطلاعات طبقه بندی شده شناسایی و اعتراف کرد.

خانم وینر و آقای آلبری که هر دو به خاطر افشاگری های خود مدتی را در زندان سپری کردند، گفتند که اطلاعاتی را به رسانه ها درز کرده اند تا توجه عمومی را به موضوعات مهم جلب کنند. خانم وینر گفت که سندی که به بیرون درز کرده است برای اثبات مداخله روسیه در انتخابات 2016 بوده است، در حالی که آقای آلبری افشاگری های خود را به منظور روشن کردن آنچه او ادعا می کند سوء استفاده از FBI است توصیف کرده است.

خانم برنده از اظهار نظر خودداری کرد. آقای آلبری به وکیل خود موکول شد، او بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

– متیو لوکسمور و شارون واینبرگر به این مقاله کمک کرد.

به نانسی آ. یوسف در [email protected]، یاروسلاو تروفیموف در [email protected] و سادی گورمن در [email protected] بنویسید.

حق نشر © 2022 Dow Jones & Company, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8