اشتباهات ماکرون در مورد تایوان و اوکراین

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و شی جین پینگ رئیس جمهور چین در تالار بزرگ مردم در پکن، 6 آوریل.


عکس:

Xie Huanchi/Zuma Press

امانوئل مکرون خود را شارل دوگل قرن بیست و یکم می‌داند، که شامل فاصله گرفتن اروپا از ایالات متحده می‌شود، اما رئیس‌جمهور فرانسه در آخر هفته پس از دیدار با شی جین‌پینگ، رئیس حزب کمونیست چین، لحظه‌ای وحشتناک را برای یک آفت گلیست انتخاب کرد.

آقای مکرون در مصاحبه ای با خبرنگار پولیتیکو و دو روزنامه نگار فرانسوی گفت: “تناقض این است که با هراس غلبه کنیم، ما معتقدیم که فقط پیروان آمریکا هستیم.” سوالی که اروپایی ها باید به آن پاسخ دهند. . . آیا به نفع ما است که شتاب کنیم؟ [a crisis] در تایوان؟ نه. بدتر از آن این است که فکر کنیم ما اروپایی ها باید در این موضوع پیرو شویم و از دستور کار ایالات متحده و واکنش بیش از حد چین استفاده کنیم.

هیچ کس خواهان بحران بر سر تایوان نیست، چه رسد به تسریع آن، اما جلوگیری از آن مستلزم یک عامل بازدارنده معتبر است. زمانی که به خبرنگاران گفت: «اروپایی ها نمی توانند بحران اوکراین را حل کنند، به نظر می رسید که آقای مکرون کمک اروپا را در این زمینه رد کند. چگونه می توانیم به طور معتبر در مورد تایوان بگوییم، “مراقب باشید، اگر اشتباهی انجام دهید ما آنجا خواهیم بود”؟ اگر واقعاً می‌خواهید تنش‌ها را افزایش دهید، راه حل آن است.»

اگر آقای مکرون می خواهد حمایت عمومی آمریکا از جنگ علیه روسیه را کاهش دهد، بهتر از این نمی توانست بگوید. بدون تسلیحات و اطلاعات ایالات متحده، روسیه مدت ها پیش می توانست از اوکراین و شاید یک یا چند کشور مرزی ناتو عبور کند. آقای ماکرون می گوید که می خواهد اروپا را کمتر به تسلیحات و انرژی آمریکا وابسته کند، که خوب است. اما در مورد خرج کردن پول و ایجاد تغییرات در سیاست برای انجام آن چطور؟

آقای ماکرون از ایالات متحده می خواهد تا اروپا را در برابر تجاوز روسیه نجات دهد، اما ظاهراً در برابر تهاجم چین در اقیانوس آرام قول بی طرفی می دهد. خیلی ممنون رفیق اظهارات غیر مفید او بازدارندگی ایالات متحده و ژاپن علیه چین در غرب اقیانوس آرام را تضعیف می کند و در عین حال سیاستمداران آمریکایی را که می خواهند تعهدات ایالات متحده در اروپا را کاهش دهند، تشویق می کند تا در برابر چین بهتر مقاومت کنند.

اگر پرزیدنت بایدن بیدار است، باید با آقای مکرون تماس بگیرد و از او بپرسد که آیا در تلاش برای انتخاب مجدد دونالد ترامپ است یا خیر.

گزارش تحریریه ژورنال: گزارش کاخ سفید مقصر هرج و مرج خروج را منتقل می کند. تصاویر: Shutterstock/AFP/Getty Images/AP Composite: Mark Kelly

حق نشر © 2022 Dow Jones & Company, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8

در 10 آوریل 2023، نسخه چاپی ظاهر شد.