چگونه استعداد کودک خود را کشف کنیم؟

همانطور که امروزه اکثر پدر مادر ها می دانند، تحصیل و یادگیری کودکان در رشته موردعلاقه خود می تواند شانس موفقیت آن ها در آینده را صد ها برابر افزایش دهد. پیدا کردن استعداد ها و علاقه ی کودک یکی از دغدغه های هر والدینی است. اکثر کودکان دارای استعدادهای نهانی هستند که والدین می توانند با بررسی بعضی از خصوصیات اخلاقی و رفتاری کودکان، به کشف استعداد های آن ها بپردازند و به این لایه درونی کودک خود پی ببرند.

اهمیت کشف استعداد کودکان به این دلیل است که زمانی که کودک شما استعداد و علاقه ی خود را بشناسد، نوبت به فراگیری مهارت های موردنیاز برای حرفه ای شدن در رشته ی مورد علاقه او می رسد و این امر باعث می شود تا کودک شما بتواند در زمینه ی علاقه و استعداد خود فعالیتش را شروع کند. فعالیت های کودکانه و مفید بسیاری وجود دارند که به پیدا کردن علاقمندی کودکان شما کمک می کند.

 

بررسی رفتار های جزئی برای کشف استعداد کودکان

سرگرمی هایی مانند ساخت کاردستی با موضوعات متنوع، کشیدن نقاشی یا انجام بسیاری از بازی هایی که به طور اختصاصی به منظور کشف استعداد ها و علاقمندی کودکان طراحی شده اند، می توانند به کودکان در این مسیر کمک کنند. از جمله رفتار های کودکان، که با بررسی و توجه ویژه والدین به آن ها، می توان به بعضی از استعداد های پنهان آن ها پی برد، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

اگر کودک شما به کشف کردن علاقه دارد

اگر کودک شما به کار کردن و ور رفتن با وسایلی که برای او ناشناخته است علاقه دارد و سعی دارد تا کاربرد آن ها را متوجه شود یا اجزای بعضی از وسایل را باز می کند و مجددا آن ها را بازسازی می کند، کودک شما زمینه ی تبدیل شدن به یک دانشمند را دارد. برای تقویت این استعداد در کودک خود می توانید او را به درست کردن کاردستی های متنوع تشویق کنید.

تشویق و تقویت کردن استعداد های نهان کودک که آن ها را با نشانه های متفاوت اخلاقی کودکتان احساس می کنید، اهمیت بسیار زیادی دارند. به عنوان مثال اگر شما با ساخت کاردستی های متنوع، استعداد کشف کردن و ساختن را در کودک خود تقویت نکنید ممکن است کودک شما هرگز متوجه استعداد پنهانی شخصیت خود نشود. بنابراین والدین در شکوفایی استعداد های کودک خود نقش پررنگی را ایفا می کنند.

اگر کودک پرحرفی دارید

اگر فرزند شما سعی می کند تا در هر مسئله کوچک و بزرگی توضیحات بسیار زیادی به شما ارائه دهد و سعی بر قانع کردن شما در امور متفاوت را برای پیش برد خواسته های خود دارد، می توانید به این فکر کنید که کودک شما می تواند در رشته ی وکالت یا خبرنگاری و نویسندگی موفقیت قابل توجهی را کسب کند. حال وظیفه ی شما این است که این استعداد کودک خود را تقویت کنید و با راهکار های غیرمستقیم و متفاوت باعث افزایش این استعداد پنهان در فرزند خود شوید. به این منظور می توانید کودک خود را به داستان گویی تشویق کنید. همچنین افزایش دایره لغات فرزند خود از راه هایی مانند کتاب و داستان خواندن، می تواند کمک بسیاری به افزایش این استعداد در فرزند شما کند.

اگر کودک شما به خیال پردازی علاقه نشان می دهد

بعضی از کودکان برای خود دوست خیالی دارند و با او می توانند داستان های خیالی خود را بسازند. وجود دوست خیالی برای فرزند شما خبر از قوی بودن قوه تخیل کودک شما می دهد. نقاشی کشیدن نیز می تواند یکی از نشانه های قوی بودن تخیل کودکان باشد. کودکانی که در این زمینه ذهنی فعال و اکتیو دارند، حتی ممکن است از بسیاری از وسایل و اشیا به روشی نو استفاده کنند. کودکانی که خیال پردازی قوی دارند معمولا زندگی روزمره دنیای واقعی برای آن ها نسبت به دنیای خیالی که برای خود ساخته اند جذابیت کمتری دارد و این دسته از کودکان در آینده ممکن است به مشاغلی مانند فیلم سازی، هنرپیشگی یا حتی طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی لباس علاقمند شوند. برای تشویق و افزایش خلاقیت و استعداد این دسته از کودکان فقط کافی است تا خلاقیت او را مورد تشویق قرار دهید و به آن توجه کنید. به داستان ها و دوستان خیالی کودک خود بها دهید و او را با هنر های متفاوت مانند موسیقی و غیره آشنا کنید تا کودک شما علاقمندی درونی خود را پیدا کند. اگر کودک شما به خیال پردازی علاقه نشان می دهد شما می توانید با خواندن قصه کودکانه با ماجرا های متنوع برای او، قدرت تخیل او را تقویت کنید.

البته که استعدادیابی به خودی خود یکی از تخصص های کارشناسان و روانشناسان کودک است اما آشنایی هر والدین با استعداد های متفاوت کودک خود، می تواند به کودک آن ها در این زمینه کمک بسیار زیادی کند. استعدادیابی نوعی آگاهی و خودشناختی است که تاثیر بسیار زیادی در بعد های متفاوت زندگی فرزند شما خواهد داشت.

برای مشاهده تعدادی انبوهی از ایده های کاردستی و قصه های متنوع در جهت کشف و شکوفایی استعداد های کودک خود، می توانید به سایت کودکانه وولک به آدرس  http://www.voolak.com مراجعه کنید.

منبع: ویرگول