کسب و کارهای اینترنتی در بازار طلا

بسیاری از صاحبان سرمایه با اطمینان می گویند اگر شما هنوز طلا نخریدید یعنی با دنیای اقتصاد  هیچ نسبتی ندارید و آن را نمی شناسید پس به فکر ثروتمند شدن نباشید. آقای ریدالیو یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذارهای معروف دنیا می‌گوید اگر شما طلا ندارید به این معنی است که نه تاریخ را می‌شناسید نه از اقتصاد سر در می‌آورید. از نظر ایشان در دنیای جدید برای این که به  استقلال مالی برسید باید طلا بخرید.

در ایران نیز از دیر باز مردم برای این که بتوانند  سرمایه گذاری کوچکی کنند هر از گاهی تکه هایی از طلا می خریدند و  به خود آویزان می کردند . گرچه جامعه شناسان معتقدند که کسی که طلا می خرد و آن را بر تن خود آویزان می کند نشانه فقر است  اما باید قبول کنیم که یکی از راه های کسب ثروت خرید طلاست. البته بخاطر نوسان قیمت طلای ۱۸عیار در بازار کشور در ماههای اخیر شاید برخی از افراد به دلیل نا امنی اقتصادی طلا بخرند و با این کار به زندگی خود آرامشی بدهند تا در صورت ضرورت این طلاها را بفروشند اما واقعیت این  است که خیلی از افراد هم علی رغم داشتن تمکن مالی دوست دارند در این بازار خرید و فروش کنند . به عبارتی همیشه افراد فقیر برای روزهای مبادای خود طلا نمی خرد بلکه افراد ثروتمند نیز برای سرمایه گذاری و سود دهی طلا می خرند.

اما مساله مهم این است که افراد از کجا طلا بخرند؟ با توجه به این که این روزها در فضای مجازی همه چیز خرید و فروش می شود. طلا نیز یکی از کالاهایی است که  توسط سازندگان به صورت مستقیم و بدون مالیات عرضه می شود. پایین بودن قیمت هر گرم طلا به دلیل نبود مالیات در عرضه مستقیم چشم انداز خوبی برای خریداران درست می کند  تا از این فروشگاه های مجازی استقبال کنند .

اما علی رغم این که  چند دهه از خرید و فروش کالا  در فضای مجازی می گذرد و تجارت الکترونیک به عنوان یک رکن اساسی در بازار اقتصاد به شمار می رود ولی هنوز آن چنان که باید و شاید تجارت و داد و ستد  در آن به خصوص در ایران قابل اعتماد نیست.

یکی از بازارهای غیر قابل اعتماد در فضای مجازی همین بازار طلاست. در صورتی که هنوز بسیاری از مردم با دیده شک و تردید به خرید و فروش های آنلاین نگاه می کنند و تردید دارند که آیا می توانند به فلان فروشگاه اینترنتی اعتماد کنند و فرضا لباس و کیف و کفش و یا خوار و بار بخرند  برخی از فروشگاه های اینترنتی اقدام به خرید و فروش طلا  می کنند .

  در شرایطی که قوانین مشخصی در زمینه کسب و کار اینترنتی به خصوص در زمینه طلا و جواهر در فضای مجازی وجود ندارد برخی از افراد اقدام  به خرید و فروش می کنند و مردم نیز به این بازار اینترنتی اعتماد می کنند اما گاهی دچار مشکل می شوند چون با افراد سود جو و کلاهبردار روبرو می شوند در این زمان به مراجع قضایی مراجعه می کنند اما چون قانون مدونی در زمینه خرید و فروش طلا و جواهر در فضای مجازی وجود ندارد دست آنها از همه جا کوتاه است.

 بنابراین شاید بهتر باشد در چنین وضعیتی فقط از فروشگاه های طلا و جواهر در فضای واقعی استفاده کنیم تا در صورت بروز مشکل بتوان آن را قانونی حل و فصل کرد .

 

وجود پرونده های زیاد در دادگاه های ایران نشان می دهد که هنوز مردم و یا همان خریداران اطلاعات درستی از این بازار ندارند و چشم و گوش بسته عمل می کنند .چندی قبل نایب رییس اتحادیه طلا فروشان با بیان اینکه همه اقدامات و پیگیری‌های اتحادیه طلا و جواهر در جهت حفظ حقوق مردم و اعضای صنفی این اتحادیه است، گفت: از نظر اتحادیه هرگونه معاملات طلا اعم از مصنوعات طلا، سکه و جواهر در «فضای مجازی» ممنوع بوده و از مردم درخواست داریم تا زمان ایجاد بسترهای لازم برای اینگونه معاملات، از خرید و فروش این مصنوعات و مسکوکات به‌صورت اینترنتی خودداری و حتما مصنوعات طلا را فیزیکی خریداری کنند.

شاید بهتر باشد در وهله اول قانونی از سوی مسئولان در این زمینه تنظیم و تدوین شود و سپس قابلیت اجرایی آن تضمین شود. آن گاه  افراد می تواند با آسودگی  در فضای مجازی طلا خرید کنند و در صورتی که دچار مشکل شوند مراجع قضایی با استناد به مصوبات قانونی از آنها حمایت می کند و می توانند حق و حقوق خود را مطالبه کنند .

افراد سعی کنند وقتی به سایت های خرید و فروش مراجعه می کنند  به  نماد اعتماد الکترونیکی آن توجه کنید.اگر منقضی شد از آن سایت خرید نکنند. سایت های خرید و فروش طلا در حال حاضر نماد اعتماد ندارند چون فروش طلا در فضای مجازی هنوز قانون مند نشده است

در همین زمینه رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز با بیان اینکه اکنون بیشتر سرمایه های سرگردان در بازار سکه و طلا به دنبال خرید طلای آبشده است زیرا به این نوع طلا هیچ گونه اجرت ساخت و مالیات و سود قانونی تعلق نمی گیرد، درباره خرید طلای آبشده گفت: خریداران بازار سکه و طلا به دنبال حفظ سرمایه های خود هستند و ترجیح می دهند در بازارهای کاذب و به اصطلاح زیرزمینی اقدام به خرید طلای بدون اجرت کنند.

 در شرایط نا مناسب اقتصادی افراد کمتری تمایل به خرید طلای دست اول  دارند چون طلای نو مشمول مالیات و هزینه  ساخت  و سود قانونی می شود اما طلای دست دوم  بسیار ارزان تر تمام می شود .

همه افراد دوست دارند سرمایه  خود را افزایش دهند بنابراین خرید و فروش طلای آب شده یا دست دوم می تواند یک رقیب جدی برای طلا فروشان باشد که امکان رقابت هم با آن کمی سخت است .

پیشنهاد می کنیم هر روز آخرین قیمت طلا را در سایت روزنامه فرصت امروز دنبال کنید.