کاخ سفید ترامپ در انتهای خط

شنبه غروب بود ، ساعاتی پس از دعوت شبکه ها برای انتخاب جو بایدن. من با شخصی در کاخ سفید تلفنی بودم. خبر هوا را از ساختمان مکیده بود ، من جمع شدم. به زودی ، در جای دیگر عمارت اجرایی ، خشم و عصیان و همگرایی لباس های آبی تیره به وجود خواهد آمد.

اما مردی که با او صحبت کردم متوجه شد که ذهن او از ساختمان خارج شده است. او به چالش های مختلف فکر می کرد – درباره آینده اش ، فرزندانش ، نقشه اش برای رفتن و زندگی در جایی دور از واشنگتن. من مطمئن نیستم که او واقعاً میز خود را تمیز می کرد یا نه ، اما این ایده بود. داشت فکرش را پاک می کرد. او قصد داشت از ابتدا شروع کند و تلاش کند تا در مورد کشور تجدید نظر کند و بفهمد که این کشور چه شده است.

در خارج از کاخ سفید ، فراتر از حصار غیرقابل جابجایی تازه نصب شده ، آن سوی خیابان پنسیلوانیا در پارک لافایت ، جمعیت با سر و صدا و آرام و راحت ، پیروزمندانه و کمی انتقام جویانه ، با لمس ژاکوبین: شادی و نشاط با کینه توزی ، برخلاف روز در سال 1944 هنگامی که پاریس از اشغال آلمان آزاد شد. آنها تابلوهایی را در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود “از شما اخراج می شوید”. این ملایم ترین احساسات بود. در جاهای دیگر ، در جمهوری پرده ها ، گریه ها برای تراشیدن سر همکاران ، به اصطلاح ، بلند شد – برای تهیه لیست ترامپيست هايی که بايد افشا و ممنوع شوند: لغو شد.

مرد من در داخل کاخ سفید تصور کرد که همه چیز تمام شده است. بیش از یک ساعت صحبت کردیم. در لحن گفته های او تعجب و مالیخولیایی وجود داشت. او در مورد چگونگی نفرت خانواده خود از دونالد ترامپ صحبت کرد – با نفرت احشایی که مرد را شوکه و اندوهگین کرد ، از او متنفر شد. شغل وی در کاخ سفید ترامپ او را از برخی از آنها دور کرده بود. آنها تلاش کرده بودند تا موضوع را از طریق صحبت کنند ، اما تنها با موفقیت جزئی. به نظر می رسید که این مرد انتقام گیری از ترامپ را درک کرده است (این امر به اندازه سرماخوردگی رایج است) و با این حال از انزجار چپ نسبت به طرفداران آقای ترامپ منزجر شده است – “همشهریانی که به وضوح از بسیاری از تغییرات سیاستی که او وعده داده شده و تحویل داده شده است. ” تاریخ حکم خود را درباره آقای ترامپ مرتب خواهد کرد. قبلاً یک قاعده غیررسمی در بین مورخان وجود داشت که رئیس جمهور تا 30 سال پس از ترک کاخ سفید نمی توانست به طور دقیق قضاوت شود.

موضوع اصلی گفتگوی ما – به نظر من آنچه بیشتر از هر دو ما را آزار می داد – عدم درک یک طرف آمریکا برای طرف دیگر بود: اختلافات آشتی ناپذیر ، عدم همدلی. من گفتم حتی در تلخ ترین و خشمگین ترین روزهای اواخر دهه 60 – روزهایی که از نزدیک زندگی کردم و از نزدیک با صراحت کامل آنها را به یاد می آورم – آیا آمریکایی ها مثل الان با یکدیگر بیگانه نبودند. در آن زمان خشم و نفرت از این پیش فرض ناشی می شد که ویتنام (عامل اصلی خشم) یک ناهنجاری است ، انحراف از هنجارهای کشوری که تا لحظه ای قبل از نظر اخلاقی منسجم ، حتی فضیلت آمیز به نظر می رسید. پدران در جنگ خوب پیروز شده بودند. اخیراً ، لیندون جانسون قهرمان ، نویسنده انجمن بزرگ و قوانین حقوق مدنی در سالهای 1964 و 65 بود. در سال 1968 ، آمریکا هنوز روزهایی را که قهرمان بود ، به یاد می آورد. خاطره ای از خود بهتر کشور خشم را تنبیه کرد.