چین به کشتی‌های تجاری در اقدامی برای ارعاب تایوان نگاه می‌کند

هنگامی که کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان و تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان هفته گذشته در کالیفرنیا ملاقات کردند، پکن ناخرسندی خود را ابراز کرد. این کار را با فرستادن کشتی های گشت زنی به تنگه تایوان انجام داد، جایی که مقامات چینی گفتند که کشتی ها ممکن است بازرسی انجام دهند. چین می تواند از چنین بازرسی هایی برای مسدود کردن این شریان تجاری حیاتی استفاده کند. نیروی دریایی دوست باید از نیروی دریایی تایوان حمایت کند. دولت‌ها باید یک سیستم هشدار اولیه برای کشتیرانی ایجاد کنند، بنابراین کشتی‌ها مسیرهای جایگزین را انتخاب کنند.

روزنامه دولتی چاینا دیلی در 6 آوریل گزارش داد: «ناوگانی به رهبری کشتی گشتی پیشرفته هایسون 06 روز پنجشنبه، در دومین روز از عملیات ویژه سه روزه خود، به انجام وظیفه گشت زنی خود در بخش مرکزی تنگه تایوان ادامه داد. پکن تصریح کرد که ناوگانی که ساعاتی قبل از ملاقات خانم تسای با آقای مک کارتی وارد شد، ممکن است کشتی های باری را که از طریق تنگه در حال حرکت هستند، بازرسی کند.

تنگه تایوان، گذرگاه اصلی حمل بار بین آسیای جنوب شرقی و ژاپن، کره جنوبی و چین شمالی، یکی از شلوغ ترین آبراه های جهان است که هر ساله تقریباً نیمی از کشتی های کانتینری جهان از آن عبور می کنند. اگرچه عرض این تنگه 200 مایل دریایی است، اما تنها 15 مایل برای کشتی‌های مدرن عمیق است. پکن می گوید بر این تنگه که تایوان و کشورهایی از جمله ایالات متحده آن را آب های بین المللی می دانند، «حاکمیت و صلاحیت قضایی» دارد. از سال 1955، همزیستی به لطف “خط میانه” که توسط ژنرال بنجامین دیویس نیروی هوایی ایالات متحده در آب ها ترسیم شده است، که به عنوان یک مرز دریایی غیررسمی عمل می کند، امکان پذیر شده است.

تایوان به خطوط کشتیرانی دستور داد که از هیچ گونه بازرسی توسط ناوگان هایکسون 06 پیروی نکنند. مارک مونتگومری، مدیر سابق عملیات در فرماندهی اقیانوس آرام ایالات متحده، گفت: “این یک محاصره مجازی است.” این راهی برای چین است تا شرکت‌های کشتیرانی و بیمه‌گران را از تایوان دور نگه دارد.»

این بار، طبق گزارش ها، ناوگان هیچ بازرسی انجام نداد – اما دفعه بعد ممکن است. بازرسی 240 کشتی که به طور متوسط ​​در روز از تنگه عبور می کنند، ویران می کند. نیل رابرتز، دبیر کمیته جنگ مشترک، یک نهاد بیمه دریایی که خطرات را طبقه بندی می کند، گفت: «ده کشتی در ساعت در یک منطقه 15 مایلی به این معنی است که اگر به دقت مدیریت نشود، می توانند به سرعت پشتیبان گیری کنند. از طریق چنین مانورهایی، چین تنگه تایوان را به عنوان منطقه اقتصادی انحصاری خود مشخص می کند و می تواند محاصره کند. گذرگاه تنگه نه تنها برای کشورهای منطقه بلکه برای زنجیره های تامین جهانی که به قطعات و مونتاژ در آسیای جنوب شرقی و شمال چین وابسته است ضروری است.

سیمون لاک‌وود، کارشناس دریایی با کارگزار بیمه ویلیس تاورز واتسون، گفت: «اگر تشدید شود، مشکل بزرگی خواهد بود، و به وضوح بازار جنگ مراقب است، اما تا کنون وضعیت موجود حفظ شده است. چین ممکن است خواهان کنترل کامل تایوان باشد، اما به تجارت دریایی نیز نیاز دارد. در سال 2021 – آخرین سالی که داده‌های مربوط به آن در دسترس است – کشتی‌های تجاری از سراسر جهان 260464 بار در بنادر چین تماس گرفتند. با این حال، چالش شرکت های کشتیرانی این است که شی جین پینگ ممکن است بیش از تجارت دریایی به نفوذ نیاز داشته باشد. رهبر چین نشان داده است که مایل است موفقیت اقتصادی را برای تقویت قدرت خود قربانی کند و بال‌های برجسته‌ترین شرکت‌های فناوری چین را کوتاه کرده است. وقتی پاییز گذشته آقای شی برای سومین دوره انتخاب شد، سهام غول‌های فناوری چینی سقوط کرد.

اگر خانم تسای به دیدار با رهبران خارجی ادامه دهد، آقای شی می تواند تایوان را با ناوگان های بازرسی محاصره کند. از آنجایی که این بازرسی کشتی خواهد بود، نه یک حمله نظامی، نه تایوان و نه متحدانش نمی‌توانند به شیوه‌ای معنی‌دار انتقام بگیرند. از آنجایی که چین نیز مدعی حاکمیت بر بیشتر دریای چین جنوبی است، کشورهایی از جمله ویتنام و فیلیپین (و حجم عظیم کشتیرانی جهانی که به آنها می رود و از آنها می رود) ممکن است در صورت احساس نارضایتی پکن از سوی دولت هایشان، با اختلال مشابهی مواجه شوند.

ما باید برای چنین سناریویی آماده شویم. هفته‌ها قبل از اقداماتی که ممکن است پکن را آزار دهد، دولت‌ها باید به کمیته جنگ مشترک و سایر سازمان‌های دریایی هشدار دهند تا کشتی‌ها بتوانند مسیرهای دیگری را طی کنند. اما از آنجایی که پکن می‌خواهد صنعت کشتیرانی را که 80 درصد تجارت جهان را حمل می‌کند از تایوان بترساند، اولین قدم این است که نیروی دریایی دوست حمایت خود را از جزیره اعلام کنند. دریاسالار مونتگومری گفت: «نیروی دریایی ایالات متحده باید تمرینات مشترکی را با نیروی دریایی تایوان انجام دهد و ما می توانیم آنها را در نزدیکی بنادر انجام دهیم. قانون مجوز دفاع ملی برای سال مالی 2023 شامل همکاری نظامی گسترده ایالات متحده و تایوان است.

چین بیشتر انتقام ملاقات خانم تسای با آقای مک کارتی را با انجام یک حمله نظامی شبیه سازی شده به تایوان گرفت. ارتش آمريكا عادت دارد از طريق تمرينات از اين گونه تهديدات دفاع كند. در حال حاضر یک برنامه از پیش برنامه ریزی شده با فیلیپین در دریای چین جنوبی انجام می دهد. اما چین توانسته است ترس از اختلال غیرنظامی را ایجاد کند، زیرا کشورهای دیگر برنامه های کمی برای مدیریت هرج و مرج ناشی از آن دارند. دولت ها و صنعت کشتیرانی با هم می توانند تهدیدهای بازرسی چین را کمرنگ کنند. و فرستادن “ناوگان بازرسی” به تنگه تایوان اگر نتواند ماموریت خود را انجام دهد، فایده ای ندارد.

خانم براو یک کارشناس ارشد در موسسه امریکن اینترپرایز و مشاور فناوری‌های Gallos است.

حق نشر © 2022 Dow Jones & Company, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8