نقش روسیه در اجرای صلح در قره باغ کوهستانی امیدها ، تلخی را برانگیخته است

توافقنامه صلح با میانجیگری روسیه هفته ها درگیری بین ارمنستان و آذربایجان را متوقف کرد و مسکو را به یک پیروزی ژئوپلیتیکی تسلیم کرد ، اما نتوانست احساس امنیت را در میان ارامنه ایجاد کند ، که حضور نیروهای روسی در منطقه ترکیبی از قدردانی و بی اعتمادی را برای آنها ایجاد می کند .

در توافق صلح ، مناطقی از مناطق تحت کنترل ارمنستان به آذربایجان باز خواهد گشت که سالها پیش آنها را از دست داده بود ، پس از هفته ها جنگ که منجر به جابجایی نیروهای آذری در مناطقی از قره باغ شد ، استانی که بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته شده است اما تحت کنترل قومی است ارمنی ها به عنوان بخشی از این معامله ، روسیه حداقل تا 5 سال آینده حدود 2000 حافظ صلح را به خدمت خواهد گرفت.

ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه مدتهاست که به دنبال قرار گرفتن در روابط خوب با آذربایجان و ارمنستان است ، بخشی از آن به دلیل قرار گرفتن آنها در یک راهرو مهم انرژی مورد نظر غرب است. مسکو طی دهه های گذشته در قره باغ قره باغ سیاست بی طرفی را دنبال کرد.

به گفته تحلیلگران ، توافقنامه صلح 10 نوامبر وضعیت کرملین به عنوان یک واسطه قدرت منطقه ای و اهرم فشار بر هر دو کشور را که هم اکنون بیش از پیش مورد توجه مسکو هستند ، تقویت می کند.

در حالی که روسیه قبلاً یک پایگاه نظامی در ارمنستان داشت که با آن روابط اقتصادی مشترک نیز دارد ، مسکو تاکنون نیرویی در آذربایجان نداشت.