صلح عربی جان کری – WSJ

یک سوال در آستانه نزدیک شدن دولت بایدن این است که آیا مدیران آن از موفقیت های رئیس جمهور ترامپ چیزی یاد گرفته اند؟ اندکی پس از پیروزی آقای ترامپ در سال 2016 ، دیدگاه های نماینده جان کری در مورد خاورمیانه را در نظر بگیرید. آقای کری ، وزیر امور خارجه وقت آمریکا ، در انستیتوی بروکینگز صحبت کرد و تأکید کرد که صلح فلسطین پیش شرط صلح اسرائیل با صلح با همسایگان عرب است.

“صلح جداگانه ای بین اسرائیل و جهان عرب برقرار نخواهد بود. من می خواهم این را برای همه شما کاملاً روشن کنم. ”آقای کری گفت. “من چندین سیاستمدار برجسته در اسرائیل را شنیده ام که بعضی اوقات می گفتند ، خوب ، جهان عرب اکنون در مکان دیگری است ، و ما فقط باید با آنها تماس بگیریم و می توانیم با جهان عرب کارهایی را انجام دهیم ، فلسطینی ها نه نه ، نه و نه. ”

وی تکرار کرد: “بدون روند فلسطین و صلح فلسطین ، هیچ پیشرفت و صلح جداگانه ای با جهان عرب وجود نخواهد داشت. همه باید آن را درک کنند. این یک واقعیت سخت است. “

خوب ، امسال امارات متحده عربی ، بحرین و سودان در مذاکرات میانجیگری ایالات متحده برای عادی سازی روابط با اسرائیل بدون قطعنامه درگیری فلسطین توافق کردند. توافق آبراهام کم و بیش با تغییر سیاست خاورمیانه تیم اوباما حاصل شد و همکاری نزدیکتر اعراب و اسرائیل ایالات متحده را در یک منطقه مستحکم تر قرار می دهد.

همه اشتباه می کنند و آقای کری منعکس کننده اجماع واشنگتن حرفه ای و صنعت صلح خاورمیانه است. با این حال معاملات نشان می دهد که قدرت سخت و منافع مشترک در سیاست جهانی بیش از احساسات گرایی چپ میانه اهمیت دارد. اسرائیل و کشورهای عربی سنی تهدید مشترکی در ایران دارند و می توانند از سرمایه گذاری متقابل بهره مند شوند. امیدواریم که دولت بایدن این پیشرفت را دور نیندازد.