سرمایه گذاری در روغن خورشیدی Eclipse برای اولین بار

به گفته رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی در مسیری قرار دارد که برای اولین بار از هزینه‌های تولید نفت پیشی بگیرد، که مهمترین نمونه از شکاف بین منابع مالی انرژی‌های تجدیدپذیر و صنایع راکد سوخت‌های فسیلی است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش سالانه سرمایه‌گذاری انرژی جهان اعلام کرد انتظار می‌رود امسال بیش از یک میلیارد دلار در روز در انرژی خورشیدی سرمایه‌گذاری شود، که بیشتر از کل هزینه‌های مورد انتظار برای پروژه‌های جدید بالادستی نفت است.

هزینه‌های پروژه‌های به اصطلاح انرژی پاک – که شامل انرژی‌های تجدیدپذیر، وسایل نقلیه الکتریکی، هیدروژن کم کربن و ذخیره‌سازی باتری و سایر چیزها می‌شود- با سرعتی «چشم‌گیر» در حال افزایش است و از هزینه‌های سوخت‌های فسیلی سنتی، فاتح بیرول، پیشی گرفته است. مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی در مصاحبه ای گفت. او گفت که این ارقام باید این امید را ایجاد کند که تلاش‌های جهانی برای حفظ گرمایش جهانی در سطوح قابل کنترل در مسیر درستی است.

بیرول به «همسویی قدرتمند عوامل اصلی» اشاره کرد که باعث افزایش هزینه‌های انرژی پاک می‌شود، در حالی که هزینه‌ها برای نفت و سایر سوخت‌های فسیلی کم‌کم باقی می‌ماند. این شامل رشد قارچ گونه مخارج دولتی با هدف پیروی از اهداف جهانی آب و هوایی مانند قانون کاهش تورم رئیس جمهور بایدن است.

بیرول به وال استریت ژورنال گفت: «یک اقتصاد انرژی پاک جهانی جدید در حال ظهور است. “در مدت کوتاهی افزایش قابل توجهی داشته است – من این را یک تغییر چشمگیر می دانم.”

در مجموع 2.8 تریلیون دلار در تامین انرژی جهانی در سال جاری سرمایه گذاری خواهد شد که 1.7 تریلیون دلار یا بیش از 60 درصد آن صرف پروژه های انرژی پاک خواهد شد. این رقم نسبت به سال‌های گذشته افزایش شدیدی را نشان می‌دهد و نشان‌دهنده واگرایی فزاینده بین هزینه‌های انرژی پاک و صنایع سنتی سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز و زغال‌سنگ است. آژانس بین‌المللی انرژی گفت: به ازای هر 1 دلاری که امسال برای انرژی سوخت فسیلی خرج می‌شود، 1.70 دلار در فناوری‌های انرژی پاک سرمایه‌گذاری می‌شود در مقایسه با پنج سال پیش که هزینه‌های بین این دو تقریباً برابر بود.

در حالی که سرمایه گذاری در انرژی پاک قوی بوده است، اما به طور مساوی تقسیم نشده است. آژانس بین المللی انرژی گفت 90 درصد از رشد هزینه های انرژی پاک در کشورهای توسعه یافته و چین رخ می دهد. کشورهای در حال توسعه در پذیرش منابع انرژی تجدیدپذیر کندتر عمل کرده اند، زیرا قیمت اولیه بالای فناوری های نوظهور و کمبود منابع مالی مقرون به صرفه به تعویق افتاده است. آنها اغلب از نظر مالی قادر به پرداخت مبالغ هنگفت برای یارانه ها و حمایت های دولتی نیستند، همانطور که ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین انجام داده اند.

داده های آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که به نظر می رسد همه گیری کووید-19 نقطه عطفی برای هزینه های جهانی انرژی بوده است. بازگشت قدرتمند اقتصادی که به دنبال پایان اقدامات قرنطینه در اکثر نقاط جهان انجام شد، به ایجاد واگرایی بین هزینه‌های انرژی پاک و سوخت‌های فسیلی کمک کرد.

اقتصاد انرژی پاک جهانی جدید در حال ظهور است. افزایش قابل توجهی داشته است [in clean-energy spending] در مدت زمان کوتاهی – من این را یک تغییر چشمگیر می دانم.


– فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی

بحران انرژی که در پی حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته رخ داد، این روند را بیشتر پیش برد. افزایش شدید قیمت نفت و گاز پس از شروع جنگ، فناوری های نوظهور انرژی سبز را نسبتاً مقرون به صرفه تر کرد. در حالی که فناوری‌های انرژی پاک اخیراً تحت تأثیر تورم قرار گرفته‌اند، هزینه‌های آنها به شدت پایین‌تر از سطح تاریخی خود باقی می‌ماند. این جنگ همچنین توجه به امنیت انرژی را افزایش داد و بسیاری از کشورهای غربی، به ویژه در اروپا، به دنبال حذف کامل سوخت‌های فسیلی روسیه از اقتصاد خود بودند و اغلب آنها را با انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین می‌کردند.

در حالی که هزینه های انرژی پاک رونق گرفته است، هزینه های سوخت های فسیلی اندک بوده است. علیرغم کسب سودهای بی سابقه از افزایش قیمت نفت و گاز، شرکت های انرژی تمایلی به سرمایه گذاری در پروژه های جدید سوخت فسیلی ندارند، زمانی که به نظر می رسد تقاضا برای آنها در حال نزدیک شدن به اوج خود است.

پیش‌بینی‌کنندگان انرژی در مورد زمانی که تقاضا برای سوخت‌های فسیلی به اوج خود می‌رسد اختلاف نظر دارند، اما بیشتر آنها یک جدول زمانی را در نیمه اول قرن تعیین کرده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی گفته است که اوج تقاضا برای سوخت فسیلی می‌تواند در این دهه افزایش یابد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت که کارتلی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده نفت جهان است، گفته است که تقاضا برای نفت خام در کشورهای توسعه‌یافته می‌تواند در اواسط دهه ۲۰۲۰ به اوج خود برسد، اما این تقاضا در کشورهای در حال توسعه به رشد خود ادامه خواهد داد. 2045.

سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک و سوخت‌های فسیلی در سال‌های منتهی به همه‌گیری تا حد زیادی بی‌سابقه بود، اما از آن زمان به شدت متفاوت شده است. آژانس بین‌المللی انرژی گفت، در حالی که هزینه سوخت‌های فسیلی در سه سال گذشته بیشتر شده است، اما همچنان کمتر از سطوح قبل از همه‌گیری است.

انتظار می‌رود که تنها شرکت‌های بزرگ دولتی نفت ملی در خاورمیانه در سال جاری نسبت به سال 2022 بیشتر برای تولید نفت هزینه کنند. آژانس بین‌المللی انرژی گفت که تقریباً نیمی از هزینه‌های اضافی توسط تورم هزینه جذب می‌شود. سال گذشته اولین سالی بود که شرکت‌های نفت و گاز در بازپرداخت بدهی، سود سهام و بازخرید سهام بیشتر از هزینه‌های سرمایه‌ای خرج کردند.

کمبود هزینه برای سوخت های فسیلی علامت سوالی را در مورد افزایش قیمت ها ایجاد می کند. بازارهای نفت در حال حاضر تنگ هستند و انتظار می‌رود با افزایش تقاضا پس از همه‌گیری، با وجود منابع کمی عرضه جدید برای جبران، بیشتر محدود شوند. قیمت‌های بالاتر نفت می‌تواند باعث تغییر بیشتر به سمت منابع انرژی پاک شود.

اگر سرمایه‌گذاری کافی در سطح جهانی برای کاهش رشد تقاضای نفت وجود نداشته باشد و در عین حال سرمایه‌گذاری نیز وجود نداشته باشد [in] بیرول گفت: نفت بالادستی ممکن است شاهد نوسانات بیشتر در قیمت جهانی نفت باشیم.

به ویل هورنر در [email protected] بنویسید

حق نشر © 2022 Dow Jones & Company, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8