رهبر بلاروس درمقابل تلاشهای او برای نشستن در برابر او مقاومت می کند

مسکو – سه ماه پس از رای مناقشه برانگیز رئیس جمهور بلاروس ، موجهای معترض به خیابانها برای شرکت در انتخابات مجدد الکساندر لوکاشنکو ، رهبر طولانی مدت ، به راه افتاد ، تظاهرات بدون وقفه ادامه داشت اما آقای لوکاشنکو موفق شد تلاشها برای بدست آوردن وی را دفع کند.

تجمعات گسترده هفتگی ، درخواست اعتصاب ملی و تحریم های اعمال شده توسط کشورهای غربی همگی نتوانسته اند رهبر 26 ساله را ترغیب به کناره گیری کنند. در عوض ، از زمان رای گیری 9 آگوست ، آقای لوكاشنكو عزم خود را برای ادامه كار تقویت كرده و از تقاضای انتخابات تازه امتناع ورزیده است ، و به كارمندان امنیتی اجازه می دهد از مهمات زنده علیه معترضین استفاده كنند و مخالفان اصلی زندان ، یا تبعید را از جمله رهبر مخالفان ، سوتلانا تیخانوسكایا ، كه مجبور به فرار به همسایه لیتوانی شد.

روز یکشنبه ، جمعیت زیادی در پایتخت بلاروس مینسکفور برای تجمعی با عنوان “راهپیمایی برای حکومت مردم” جمع شدند. دستورالعمل های ارسال شده در برنامه پیام رسان تلگرام ، شرکت کنندگان را ترغیب می کند تا با همسایگان ، آشنایان و دوستان خود تماس بگیرند و “ماسک و همچنین پرچم بگیرند”.

در این پیام آمده است: “قدرت در حقیقت ، قدرت در دست مردم است ، اشغالگران شوروی و یک دیکتاتور دیوانه در زباله دان تاریخ هستند.”

اما آقای لوكاشنكو تاكنون توانسته است قدرت را حفظ كند. تحلیلگران گفتند ، بقای سیاسی رهبر بلاروس مقاومت رژیم را نشان می دهد و از چگونگی مدیریت لوكاشنكو پس از سقوط پرده آهنین ملت پس از شوروی صحبت می كند. وی رهبران ارگان ها و بخشهای اصلی دولت را دستچین کرده ، به مقامات امنیتی اجازه داده است بدون مجازات فعالیت کنند و وفاداران خود را با حقوق راحت و مقررات زندگی جبران می کند ، وفاداری آنها را تضمین می کند.