جیمی لای ، دروغ چین – WSJ

هیچ کس بهتر از جیمی لای در سراسر جهان برای حمایت از دموکراسی در هنگ کنگ شناخته نشده است. بنابراین وقتی پلیس هنگ کنگ او را به اتهام مشکوک به کلاهبرداری در روز چهارشنبه تحویل گرفت ، چین پیامی روشن می فرستاد: اگر در هر جای دنیا با ما مخالفت کنید ، ما شما را له خواهیم کرد.

در مورد آقای لای تصمیم به دستگیری وی به دلیل اجاره نامه پیام اضافی را برای هرگونه اتهام ارسال می کند. اگرچه اتهام کلاهبرداری به اندازه برخی دیگر که وی قبلاً با آن روبرو بوده است ، به ویژه در مورد امنیت ملی جدی نیست ، اما هدف آن کثیف کردن وی قبل از محاکمه دیگران است.

تصادفی نیست که وی در همان روز سه قهرمان دیگر طرفدار دموکراسی – جوشوا وونگ ، اگنس چوو و ایوان لام – به دلیل شرکت در تظاهرات سال 2019 علیه قانون پیشنهادی استرداد ، اعتراف به جرم کرد و به زندان محکوم شد. نانسی پلوسی ، رئیس مجلس ، به درستی این جملات را “وحشتناک” محکوم کرد.

ما اعتماد داریم که جو بایدن توجه می کند. بدون شک او مشتاق شروع مشکلات با چین نیست. اما شی جین پینگ رهبر چین اولویت های خاص خود را دارد. وی در حال آزمایش این است که آیا یک دولت بایدن – خصوصاً فردی که به دنبال توافق آب و هوایی است – یا خیر ، نگاه دیگری به رفتار چین در هنگ کنگ و جاهای دیگر دارد.

دولت ترامپ ، به ویژه مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه ، در مورد آقای لای صحبت کرده است. دولت همچنین مقامات چینی و هنگ کنگی را به دلیل “تضعیف استقلال هنگ کنگ و محدود کردن آزادی بیان یا اجتماعات شهروندان هنگ کنگ” تحریم کرده است.