بنگلادش پناهندگان روهینگیا را از اردوگاه ها به جزیره از راه دور منتقل می کند

علی رغم درخواست گروه های حقوق بشری برای متوقف کردن این طرح ، بنگلادش شروع به جابجایی پناهندگان روهینگیا به یک جزیره دور افتاده در سواحل جنوب شرقی این کشور کرده است.

محبوب علم تالوكدر ، كمیسر بنگلادش در امور پناهندگان ، گفت كه بیش از 1000 روهینگیا روز جمعه به جزیره باسان چار منتقل شدند. آنها از اردوگاه های عظیم پناهندگان کشور که محل زندگی حدود یک میلیون نفر از اعضای جامعه تحت آزار و شکنجه است ، منتقل شدند. اکثر پناهندگان پس از یک کارزار وحشیانه نظامی برمه در سال 2017 مجبور به ترک محل زندگی خود در میانمار ، که هم مرز بنگلادش است ، شدند.

مقامات بنگلادش جزیره Bhasan Char را که قبلاً در آن ساکن نبوده است ، برای اسکان حدود 100000 پناهنده توسعه داده اند ، این تلاش برای کاهش ازدحام در اردوگاه های محروم است. اما طرح جابجایی از ابتدا بحث برانگیز بوده است.

این جزیره فقط از حدود سال 2003 وجود داشته است که با تجمع لجن سست ساخته شده است. گروه های حقوق بشری هشدار می دهند که ممکن است در ناحیه ای که دارای سیکلون است در برابر هوای شدید آسیب پذیر باشد. دسترسی به آن نیز دشوار است که در فاصله حدود سه ساعت با قایق از نزدیکترین شهر سرزمین اصلی واقع شده است و دسترسی به آن برای کارمندان بشردوستانه دشوار است.

آژانس پناهندگان سازمان ملل از این پروژه فاصله گرفته است. این ارگان روز چهارشنبه ، پیش از شیفت جمعه ، گفت که سازمان ملل “در آماده سازی این جنبش یا شناسایی پناهندگان مشارکت نداشته و اطلاعات محدودی در مورد تمرین کلی جابجایی داشته است.”