اسناد فاش شده پنتاگون هشدار می دهند که اوکراین ممکن است تا ماه مه دفاع هوایی خود را تمام کند

بر اساس گزارش‌های پنتاگون که در رسانه‌های اجتماعی به بیرون درز کرده است، روسیه می‌تواند در اوایل ماه مه به هدفی که مدت‌هاست به دنبال برتری هوایی در آسمان اوکراین بود، دست یابد، زیرا موشک‌های ضدهوایی اوکراین تمام شده است.

پنتاگون و وزارت دادگستری هفته گذشته تحقیقاتی را در مورد افشای اسناد زمانی که برخی از ارائه‌های ادعایی وزارت دفاع ایالات متحده توسط مبلغان روسی در روز پنجشنبه در تلگرام منتشر شد، آغاز کردند. وال استریت ژورنال، که این اسناد و مجموعه بزرگتری را که روز جمعه منتشر شد، مشاهده کرد، نتوانسته است به طور مستقل صحت آنها را تأیید کند.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون روز یکشنبه گفت که ایالات متحده به ارزیابی اعتبار اسنادی که «به نظر می‌رسد حاوی مطالب حساس و بسیار محرمانه هستند» ادامه می‌دهد. او گفت که ایالات متحده این موضوع را با متحدان خود در آخر هفته مورد بحث و بررسی قرار داده است و در حال بررسی تأثیر بالقوه نقض امنیت ملی است.

سرهنگ یوری ایحنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین، گفت که او نمی تواند درباره صحت اطلاعات موجود در اسلایدهای فاش شده اظهار نظر کند، زیرا این اطلاعات در اوکراین طبقه بندی شده است. وی با این حال تأیید کرد که پدافند هوایی اوکراین با چالش جدی مواجه است و گفت که اوکراین به سرعت به شرکای غربی خود برای تسریع کمک نیاز دارد.

او گفت: “اگر ما در نبرد برای آسمان شکست بخوریم، عواقب آن برای اوکراین بسیار جدی خواهد بود.” اکنون زمان تعلل نیست.» او گفت که پس از بیش از یک سال جنگ، اوکراین برای یافتن مهمات طراحی شده توسط شوروی برای ستون فقرات سیستم دفاع هوایی خود، S-300 و باتری های Buk با چالش جدی مواجه شد.

بمب‌افکن‌ها و هلیکوپترهای روسی نزدیک به یک سال است که پس از سرنگونی چند هواپیما توسط پدافند هوایی اوکراین در هفته‌های ابتدایی جنگ، از مجاورت خطوط مقدم اوکراین عبور نکرده‌اند. در نتیجه، روسیه تنها توانسته است به اعماق داخل اوکراین با موشک‌های کروز گران‌قیمت و پهپادهای دوربرد ایرانی حمله کند، نه بمب‌های غیرهدایت‌شونده بسیار فراوان‌تر و قوی‌تر.

پدافند هوایی اوکراین همچنین امکان هدف قرار دادن کاروان‌های متحرک اوکراینی، تمرکز نیروها و سایر اهداف نظامی در عقب را برای هواپیماهای روسی غیرممکن کرده است و برتری گسترده مسکو در تعداد و کیفیت هواپیماهای جنگی را خنثی می‌کند.

اگر درست باشد، ارزیابی‌های نگران‌کننده در ارائه‌های فاش شده، نور جدیدی را بر فوریت لابی‌گری کی‌یف با ایالات متحده و متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای تسریع تحویل سامانه‌های دفاع هوایی ساخت غرب و ارائه جت‌های ساخت غرب به اوکراین نشان می‌دهد. جنگنده هایی مانند F-16 تا بتواند از تهاجم بمب افکن های روسی جلوگیری کند.

کارکنان خدمات اورژانس اوکراین آماده می شوند تا بقایای موشک اس-300 شلیک شده توسط نیروهای روسی را بر روی کامیونی در خارکف اوکراین در ماه فوریه بارگیری کنند.


عکس:

وادیم گیردا/ آسوشیتدپرس

بر اساس یکی از اسناد، پیامد احتمالی بحران پدافند هوایی این است که اوکراین توانایی خود را برای جمع آوری نیروهای زمینی در نزدیکی خطوط مقدم و انجام یک ضد حمله از دست خواهد داد. کیف اعلام کرد که در حال برنامه ریزی برای انجام یک حمله گسترده برای بازپس گیری مناطق تحت اشغال روسیه در هفته های آینده با استفاده از چندین تیپ ذخیره جدید که توسط آمریکا و شرکای ناتو آموزش دیده و مجهز شده اند، است.

تا کنون، اوکراین در انکار روسیه از توانایی استفاده از هواپیمای سرنشین دار خود در اعماق اوکراین، عمدتاً به دلیل شبکه سیستم های دفاع هوایی دوربرد شوروی، در درجه اول S-300 و Buk موفق بوده است که می تواند اهداف را در ارتفاعات رهگیری کند. بالای 20000 پا

با این حال، طبق یک اسلاید محرمانه ادعایی پنتاگون به تاریخ 28 فوریه، اوکراین ذخیره موشک های Buk خود را تا 13 آوریل و موشک های S-300 تا 3 می با نرخ مصرف فعلی به طور کامل تخلیه خواهد کرد.

تا آن زمان، بر اساس نقشه‌ای در یکی دیگر از ارائه‌های پنتاگون، همچنین از 28 فوریه، بیشتر زیرساخت‌های ملی مهم اوکراین در خارج از منطقه کیف و دو منطقه دیگر در جنوب غربی اوکراین دیگر پوشش دفاع هوایی نخواهند داشت. بر اساس این گزارش، تعداد سایت‌های حیاتی محافظت‌نشده از شش به بیش از 40 مورد افزایش خواهد یافت.

روسیه از اکتبر تاکنون چندین صد موشک کروز شلیک کرده و صدها پهپاد شاهد ساخت ایران را در تلاش برای نابودی سیستم برق اوکراین و ایجاد یک بحران انسانی در طول زمستان پرتاب کرده است. در حالی که این تلاش شکست خورده است، با قطع خاموشی های برقی دیگر و حتی از سرگیری صادرات برق اوکراین به اتحادیه اروپا، رگبارها ذخایر مهمات دفاع هوایی اوکراین را به شدت کاهش داده است.

بر اساس این سند، در حالی که ایالات متحده، نروژ، کانادا و آلمان در ماه‌های اخیر دو باتری NASAMS و یک باتری Iris-T را به اوکراین ارائه کرده‌اند، این سامانه‌ها نیز در مسیر تمام شدن مهمات تا ماه مه بودند.

در این سند آمده است که باتری‌های اس-300 اوکراین تقریباً 200 موشک در ماه مصرف می‌کنند، در حالی که باتری‌های بوک حدود 69 موشک در ماه شلیک می‌کنند. NASAMS و Iris-T مجموعاً 64 موشک در ماه خرج می کردند.

پس از ماه ها درخواست کمک اوکراینی، رئیس جمهور بایدن در اواخر دسامبر مجوز استقرار یک باتری موشکی پاتریوت به اوکراین را صادر کرد. اوکراین قرار است یک باتری پاتریوت اضافی از آلمان دریافت کند در حالی که فرانسه و ایتالیا یک سیستم SAMP-T قابل مقایسه را ارائه می دهند. سرهنگ احنات گفت در حالی که خدمه اوکراینی قبلا آموزش دیده اند، هیچ یک از این سیستم ها در حال حاضر مستقر نیستند.

اوکراین همچنین از سیستم های دفاع هوایی قابل حمل مانند موشک های استینگر بهره می برد. آنها که در میدان نبرد ارزشمند هستند، نمی توانند به هواپیماهای بلند پرواز برسند یا از زیرساخت های حیاتی محافظت کنند.

در حالی که پاتریوت‌ها و SAMP-T پیچیده‌تر از S-300 هستند، سه باتری که قرار است به اوکراین برسند، نمی‌توانند وسعت پوشش ارائه شده توسط 25 باتری اوکراینی S-300 فعلی را جایگزین کنند. گفت.

بقایای یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد)، پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین روسیه در کیف در اکتبر گذشته.


عکس:

ولادیسلاو موزیینکو/رویترز

بر اساس این سند، فرماندهی اروپایی ارتش آمریکا تخمین می زند که اوکراین به 12 باتری پاتریوت یا SAMP-T و 16 باتری کلاس NASAMS یا Iris-T برای پوشش کافی نیاز دارد. در این بیانیه آمده است: «گزینه‌های کاهش‌دهنده چندگانه باید به طور همزمان دنبال شوند تا تصمیم‌گیری‌ها برای راه‌حل‌های پایدارتر افزایش یابد.»

در کوتاه‌مدت، این سند تلاش برای یافتن مهمات S-300 و Buk اضافی را در خارج از کشور توصیه می‌کند، تلاشی دشوار، زیرا اکثر متحدان اوکراین که چنین سامانه‌هایی را در اختیار داشتند، قبلاً آنها را منتقل کرده‌اند. تنها استثنای اصلی یونان است که از دو باتری S-300 استفاده می کند. الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین ماه گذشته برای گفتگو در مورد تجهیزات نظامی از آتن بازدید کرد، اما جزئیاتی ارائه نشده است.

در میان مدت، تحلیل پنتاگون تسریع در تهیه NASAMS، Patriot، Iris-T و سایر سیستم‌های غربی، و همچنین پروژه موسوم به FrankenSAM را برای تغییر منظور وظایف دفاع هوایی برای موشک‌ها و سامانه‌های گسترده‌تر در دسترس توصیه کرد. برای اهداف دیگر طراحی شده است.

در درازمدت، تنها راه‌حل پیشنهادی ارائه سیستم‌های دفاع هوایی غربی به اندازه کافی برای پوشش کل کشور و ادغام دیجیتالی آنها بود.

جنگنده های جت قدیمی اوکراین با نیروی هوایی روسیه بسیار بزرگتر و مدرن تر نیستند و ظرفیت دفاع هوا به هوا در برابر پروازهای هوایی روسیه را ندارند، به همین دلیل است که کیف برای F-16 فریاد می زند. سرهنگ احنات گفت: “این نوع هواپیما بسیاری از مشکلات ما را در حفاظت از حریم هوایی حل می کند و به تعداد کافی برای ایجاد تفاوت در دسترس است.” او گفت که جت‌های Mig-29 که اوکراین در مسیر دریافت آنها از اسلواکی و لهستان قرار دارد، اگرچه برای مأموریت‌های دیگر مفید است، اما قادر به مقاومت در برابر جنگنده‌های هوا به هوا در برابر جنگنده‌های جت مدرن‌تر روسیه نیستند.

در حالی که چندین دولت ناتو گفته‌اند که از دادن جت‌های F-16 به اوکراین حمایت می‌کنند، به‌ویژه که آنها با هواپیماهای مدرن‌تر جایگزین می‌شوند، دولت بایدن تاکنون چنین انتقالی را تایید نکرده است. آقای بایدن در مصاحبه ای با ABC News در اواخر فوریه با رد درخواست برخی از اعضای دموکرات و جمهوری خواه کنگره برای بررسی چنین انتقالی گفت: اوکراین اکنون به اف-16 نیاز ندارد.

برای یاروسلاو تروفیموف به آدرس [email protected] بنویسید

حق نشر © 2022 Dow Jones & Company, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8